Å KOKE RIPSGELE HØRER HELT KLART TIL GAMLE KUNSTER



Vi venter og venter utover sommeren, blir det noe bær? Spises de opp av fugler?
Skal de aldri bli modne da tro?
Utålmodige venter vi, men som alltid mot midten av juli rødmer de og er klare til plukking.



       Så vakre i sollyset

















Denne første fangsten er litt umoden som du ser, men det må den være hvis geleen skal bli stiv. 

Gryteklar








Så er jeg klar med steriliserte glass, rene redskaper og godt humør.

OPPSKRIFTEN
Du finner masse gode på nettet, men min kan du og få. 
Kok eller damp bærene med litt vann til de faller sammen.
1 kg bær 3 dl vann i ca 10-15 min
Sil denne bærmassen i et saftstativ, men du kan like gjerne bruke en stor finmasket sil.
Mål opp denne safta du nå har, og tilsett sukker.
Jeg bruker 1 l saft og 750-900 gr sukker og ca 1 ss presset sitronsaft.
Dette kokes i ca 20 min. Du må skumme av det hvite skummet som flyter opp underveis. Det vil ellers gjøre geleen uklar.
Det er nå den store spenningen i det hele skal forløses. Blir det stiv gele' eller bare saft?
Så foretar man prøven. Litt saft på en ren og kald tallerken og før en skje over. Deler den seg som Dødehavet og lukker seg igjen, må du koke lenger.          
Denne er klar

Så er det bare å ha over på glass. Helt fullt og skru igjen mens det er varmt. 
Ennå en tradisjons jobb fullført. Heldigvis så er det ikke meg som plukker og renser alle disse bæra. Er redd det ikke hadde blitt noen fylte glass hos oss da. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?