FISKEKRAFT MÅ TIL NÅR DU SKAL LAGE DEILIG FISKESUPPE

FISKESUPPER  ER GODT OM SOMMEREN, DET

For å få en skikkelig smakfull suppe, så må man ha ei god kraft.
Det går som oftest fint med kraft av buljongterninger  men av og til har jeg lyst til å få den ekstra gode smaken som  hjemmelaga fiskekraft gir.
Det er en prosess som begynte for et par måneder siden.
Hver gang jeg har hatt ferskt fiskeavfall på benken min så har det havnet i frysen i en dertil på forhånd merket boks.
Da jeg mente det var nok, ble alt tint og så startet morroa.

NOE AV INGRIDIENSENE
OPPSKRIFT:
2-3 l vann i en kjele med alle fiskerestene + en 1/2 l rekeskall( gir flott farge)
gulrot, purre, selleri, lauvbærblad, salt og pepperkorn.
ser jo litt flott ut..


Dette kokes i 2-3 timer, siles 2-3 ganger, kjøles ned og legges i frysen til nærmere bruk. Jeg fikk 1 1/2 l ferdig kraft, det kan være lurt å fryse i mindre porsjoner. Da er det lettere å bruke.

OBS , Denne kokeprosessen lukter ikke godt, hvis du holder ut det, får du verdens beste fiskesupper utover sommeren.


Endel av det ferdige resultatet. Det blir grunnlaget for flere gode fiske supper. Det er jo veldig konsentrert så man kan spe. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?