SÅ VAR DET SUKKERBRØD

FOR MANGE ÅR SIDEN VAR DET MYE MER VANLIG,

å lage sukkerbrød og bløtkake. Nå kan jeg ikke huske sist jeg gjorde det, minst 5 år siden.
Ideen oppsto, inspirasjonen tok tak og jeg skaffet en kakeform av det søteste minste slaget, 15 cm i diameter. 
Vi er igang

Det jeg hadde glemt var hvor lettvint og enkelt det er å lage, og hvor smakfullt et hjemmelaget sukkerbrød er.

OPPSKRIFTEN
4 egg og 120 gr sukker, piskes til eggediosis, sukkeret må være smeltet.
120 gr hvetemel og 1 ts bakepulver siktes i og vendes for siktig inn.
Fyll røren i ei godt smurt form, ca 20 cm i diameter, og stek på nederste rille i ovnen til den er gyllen og fast. Resultatet kan bli som dette:

Åhh, nesten synd å spise

Hvis du er nybegynner i sukkerbrødfaget, så er det en del ting du må huske på.
Sikt alltid melet, og vend og løft inn i eggedosisen mens du passer på at det ikke ligger lommer av mel som ikke er blandet inn. Det er luften fra eggedosisen som gir riktig konsistens på kaka. Du må og dynke kakedelene. Bruk appelsinjuice, eller syltetøy med lite sukker i blandet med litt vann. Dynk alle delene etter hvert som de kommer på plass, men ikke for mye, og kaka er best dagen etter.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?