GULROTPURE TIL FISK

DET SMAKTE FAKTISK GODT
Jeg har gått trett av kokte gulrøtter, men kan ikke helt slippe dem ut av tankene.
Så dukket det opp ei oppskrift på en pure' av gulrot, som jeg bare måtte prøve.
I dag
Gulrot har ei vakker farge
 skulle jeg ha stekt torsk og prøvde gulrotpureen. Jeg stekte og et par skiver bacon. Kokte poteter var og på bordet.

OPPSKRIFT:
500gr gulrot i mindre biter som kokes møre
2 ss smør
1 ts spisskummen
salt, pepper og sukker

Damp dem etterpå til de er helt tørre, og mos dem med stavmikser og rør inn smør. Tilsett spisskummenog smak til med salt pepper og en anelse sukker.
I den opprinnelige oppskriften var det brukt til sei. Kan tenke meg at det nesten blir enda bedre. Lettsaltet torsk er og en mulighet.
Oppskriften plukket jeg fra ei bok som het "Vilt og fisk" av Finn Edvin Hansen & Ole Kirkemoe.

Et ekstra løft til fiskemiddagen som ble foreslått var å lage

Tomat og utrteolje
Oppskrift:
4 Flådde tomater, ta ut frø og finhakk resten. Så tilsetter du urter og olje.
Dette blandes godt, smak til med krydder. La dette stå 1-2 t, da smaker det best
2 ss hakket basilikum
2 ss finhakket rosmarin
1 fedd hvitløk
litt presset sitronsaft
1 1/2 dl god virgin olje
salt, pepper og sukker


Når du skal servere, drypper du denne olja over fisk og gulrotpur'e. Jeg lover deg at det gir en flott og frisk løft på smaken.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?