MARINERT KYLLING I FORM

ER DETTE EN KONKURRANSE OM HVOR MYE VARIASJON OVER KYLLING JEG KAN KLARE?

Nei, selvsagt ikke.
Det er bare slik at kylling er sunt, magert og godt.(og billig!!!)
Det jeg har laget nå, er en av de eldste oppskriftene på kylling jeg har. Den er fra forrige århundre, ca 1995, kanskje. Opprinnelsen er umulig å huske.
Men den er veldig populær i familien og hos andre som har hatt muligheten.
Selv tenker jeg på denne som en hurtigmiddag som mater mange, på en bra måte. Unger har og vært positive til denne forma.
rett i stekeovnen
TIL DENNE RETTEN TRENGER DU: 

1 hel kylling
1 hel squash
1 hel gul løk
3-4 tomater
3-4 fedd hvitløk

Soyasaus
Olivenolje
Rosmarin
Salt og pepper
Oppskrift
Til 3-4 personer.
1 hel kylling, godt vasket og delt i 8. Klipp eller skjær midt etter rygg og bryst.
Del fra lår og del dem i to hver. Kutt hvert bryststykke i to passe stykker.

GODE VIKTIGE RÅD:
Bruk papir til tørking og kast i etterkant. Vær veldig nøye med at redskap, hender, fjøl og klut som du bruker vaskes når man er ferdig med kyllingen, FØR du begynner å jobbe med resten av ingrediensene. Bruk helst en egen fjøl til rå kylling.


Legg kyllingbitene i marinaden fra 1/2 til 2 timer.
3-4 fedd hvitløk
2-3 ss Soyasaus
3-5 ss Olivenolje
Fersk eller tørket Rosmarin
Salt og pepper


Squashen deles i fingertykke biter, tomaten deles i to, og løk i røffe båter el. biter.
Fordel kyllingen og grønnsakene i forma og sett inn i varm stekeovn
160/180C i ca 30/40 min.
Pass litt på, blir den for brun, dekk med folie.

Variasjoner er fullt mulig . Jeg har laget den med mye mere grønnsaker, noen ganger med bare et par kyllinglår, prøvd uten rosmarin, prøvd uten squash. Alt smaker bra.
Marinaden er viktig, ikke ta noe særlig mere enn oppskriften sier. Soyasaus er salt og blir fort bitter i stekingen.
Server den med kokt ris og du har et flott, lettvint og smakfullt måltid.


Slik så min tallerken ut...
Ser at jeg må kjøpe meg nye tallerkener. De hvite her kjeder meg og er vanskelig å fotografere. Godt at de er gamle og uansett klar for utskifting. Men smaken er like god og vi som spiste var kjempefornøyde.
Klikk her for flere oppskrifter.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?