KLIPPFISK ER EN GOD GAMMEL KJENNING.

TIDLIGERE VAR DET SYNONYMT MED BACALAO

Det har seg slik at jeg tilhører ikke menigheten, bacalaomenigheten mener jeg. Det kan av og til bli mer tomatpurè, oliven og oljesmak enn fiskesmak etter min mening.
Tomater overdøver fort den milde fiskesmaken.
Med nennsom hånd kan det være vellykket, men jeg er altså på utkikk etter variasjoner over temaet klippfisk.

På et av verdens mange nettsteder fant jeg endel interresant, både med og uten tomat.
Til denne middagen valgte jeg å servere godt utvannet klippfisk, forvellet i noen minutter, så brunet i panne, har du grillpanne blir det fine striper og.
Servert med kokte poteter, sprøstekt bacon gulerøtter og erter.
Tradisjonellt?


Sist jeg besøkte Bergen, tok en vennligsinnet svigersønn meg med til en av de utallige fiskebutikkene i den byen.Jeg har ikke glemt smaken av Bolinhos som jeg fikk der. Klippfisk-boller på nordnorsk. Ligner veldig noe jeg lærte på et skolekjøkken på 60-tallet for å bruke rester, uten oljesteking.

Nå har jeg funnet en tiltalende oppskrift fra Hellstrøm (bruker kun det beste) og vossingen Arne Hjeltnes.

Oppskriften på deres klippfiskboller kommer her.
Ingredienser:
400 g klippfisk, utvannet og renset
200 g potet
1 stk løk
1 stk egg
3 ss potetmel
0,5 bunt persille, frisk
0,5 ts pepper
litt salt
1 dl griljermel
Frityrolje
Jeg er klar til å prøve denne. Straffen for frityrsteking blir vel 10 d. på salat og vann!!!!

Jeg skal og prøve denne, den ser jo snacsy ut.

Klippfisksuppe med hvitløk

400 g utvannet og renset klippfisk
1 hel hvitløk delt i fedd, ca 16 hele fedd
2 l vann
2 ss salt
1/8 ts pepper
2 stk. hel nellik
1/2-1 ts salvie
1/2 ts timian
1 laurbærblad
4 persilledusker
3 ss olivenolje
3 eggeplommer
3 ss olivenolje
6 skiver ristet loff
2 dl revet sveitserost/parmesan

Legg hvitløken i kokende vann i 30 minutter. Hell av vannet. Skyll med kaldt vann og skrell løken. Legg hvitløken og krydder i en kasserolle sammen med vannet. Kok langsomt i 30 minutter. Sil suppen og press hvitløken godt ut.

Pisk eggeplommene i en bolle til de blir tykke. Pisk inn oljen, dråpevis som i majones.

Skjær fisken i biter, legg den i suppen og la trekke til fisken er kokt.
Rett før servering pisker du en øse suppe inn i majonesen. Deretter tilsettes blandingen i suppen.
Server suppen med ristet brød og revet ost.
Dette høres deilig ut, skal lage rapport når den er utprøvd.

Klikk her for flere oppskrifter

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?