DESSERT PÅ TROSS AV EL PÅ GRUNN AV?

DESSERTER FRA FORTIDA KAN DUKKE OPP I TANKENE

Selv om de bare er et minne og ikke har plass i hverdagens diett.

Jeg husker fra min barndoms julm, i midten av juleuka, da var det noe selskapelighet i heimen.
Den settingen  er som skapt for eksesser. Med det mener jeg at i slike selskaper tar jeg opp tradisjonen med å servere dessert. Dessert er ellers en svært sjelden gjest på vårt bord.

Ideer til noe utenom det vanlige fant jeg i et av de mangfoldige tidsskrifter om mat  som fins.
Denne desserten er en klassiker og oppskriften har eksistrert i over hundre år.
Navnet er  Dronning Mauds fromasj. Den ble kreert i Haugesund til kroningsferden for kongeparet i 1906.
Endelig bestemte jeg meg for å gi den et forsøk, den så ikke så vanskelig ut og den kunne lages dagen i forveien. 

Den gjør seg jo godt på bordet?





OPPSKRIFT  PÅ DRONNING MAUDS FROMASJ


5 pl gelatin
1 pl kokesjokolade
6 dl kremfløte
5 eggeplommer
5 ss sukker
2 ss kokende vann
1/2 dl portvin


SLIK GJØR DU:

Visp fløten til en myk krem, og eggedosis av plommer og sukker, deretter blandes de. Gelatinen skal ligge i kaldt vann i ca 5 min mens du visper.  Klem ut vannet og smelt dem i 2 ss kokende vann, tilsett portvinen og bland dette i kremen.

Sett kjølig til den begynner å stivne, imens river du sjokoladen fint.
Så legger du fromasj og sjokolade lagvis slik at det vises fra sidene i dessert skåla.  La stivne i kjøleskap.

Det er selvsagt lettere å servere i stor skål, men jeg synes det tar seg bedre ut med porsjons skåler.
De jeg brukte egnet seg egentlig ikke så bra, skulle kanskje ha brukt glatte vinglass.

Men uansett så smakte denne, nesten relikvien, veldig godt. Hvis du også sper på med en deilig dessertvin/portvin og en god historie rundt maten, så er suksessen sikret.
Flere deilige desserter finner du her

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?