ÅRETS KALKUNMIDDAG


DEN MÅ JO VÆRE NOE FOR SEG SELV.
SOM EN AV GJESTENE SA, DETTE SLÅR ALLE DE ANDRE JULEMÅLTIDENE SOM FINS.


Er det kokkens vin vi skimter bak???
Tomt allerede?






























Når vi nå etterhvert har falt til ro med det tilbehøret som vi har lært oss gjennom årene, fra forskjellige kilder (de er alle amerikanske). Nå står vi tilbake med et spekter av smaker som bare er frydefullt.
I år som i fjor hadde vi brokkolisalat, søtpotetpuree, stuffing i form, tranebærsyltetøy, saus og selvfølgelig den store glinsene, blanke, gylne kalkunen.
Alt tilbehøret finner du i oppskriftene mine.

Oppskrift på hvordan jeg ordner kalkunen kommer her:

Vask og tørk fuglen utvendig og innvendig. Innmat er tatt ut og brukes til sausen.
Jeg fyller kalkunen med epler og sitronbiter. så smelter jeg ca 100 gr marg og blander i 1-2 ss salt og 1 ss pepper.
Dette pensler jeg kalkunen utvendig med. Det skal være mye smør. Følg ellers stekeanvisningene som følger i esken når du kjøper den og beregne mer tid hvis du tar kalkunen ut underveis i steketida.

STEKETIPS
Stikk en gaffel inn ved bunnen av låret, hvis kraften som kommer ut er blank er kalkunen ferdig.

Jeg legger et stykke matpapir over den første timen for å forhindre at brystet blir for tørt. Jeg heller og i 3-4 dl vann i bunnen av panna. Tar kalkunen ut og heller på mer vann over underveis. Siden jeg tar den ut av og 2-3 ganger, så må jeg og beregne lengre steketid. Men stekes den for lenge blir den tørr. 
Dette er en av våre tradisjoner.

Klikk her for mer.




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?