HVIS MAN GÅR TILBAKE TIL RØTTENE

SÅ ER DET DER MYE Å HENTE AV KUNNSKAP OG GODE RÅD

Det er ikke minst mange gode matretter som man med fordel skal legge seg på minne.

Den har kanskje ikke utseende med seg
Denne gangen er der sur/søt løksaus jeg har gravd fram fra minnene og kunnskapsarkivet som ligger der klar til bruk. Må passe på nå før altzheimern slår til og sletter arkivet mitt.
Slik gjør du:
1/2 vanlig løk finhakket
50 gr margarin i ei gryte 
løken blancheres i smøret og trekkes av panna.
2 ss hvetemel haes over løken og røres sammen. 
Deretter har du i noen dråper hvitvinseddik, litt sukker og litt salt.
Spe med silt kjøttkraft til du får en saus med passe tykkelse etter din smak.
Den må koke i ca 6-8 min og spees mere om nødvendig.
Smak til med krydder.
Denne serverer jeg til kokt oksekjøtt (høyrygg el bibringe), grønnsaksuppe og kokte poteter. 
her skal man bruke marmorert kjøtt, slik at fettet smelter under kokinga og gir en fantastisk smak i måltidet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?