HVETEBAKST

Dette gjør jeg på min måte

Tror at alle som baker har sin egen måte å lage hvetedeig på;
Jeg rører 1 til 1/2 pk vanlig gjær(presiserer ikke tørrgjær) ut
i ca en dl lettmelk.
I en kasserolle smeltet jeg
ca 50-60 gr smør(margarin).
Før smøret koker og blir brunt tar jeg kasserollen av varmen og heller på
ca 5 dl lettmelk i.
Så varmer jeg dette forsiktig til ca fingervarm veske
Denne varme smør-melke blandinga heller jeg opp i bollen til gjær og melk.
80 gr (ikke mer) sukker og 
hvetemel til du har en deig som er god og elastisk å jobbe med. Deigen skal ikke eltes og knaes mere enn man trenger for å få den til å henge sammen. Dette er en deig som er lett å kjevle ut, dess mere den arbeides med dess seigere blir den.
Jeg bruker denne som grunndeig til kringle, boller, kanel i svingene, rundstykker, julebrød, Lussekatter, Foccatia osv, osv.

Det er lite sukker og smør fordi jeg liker å ha en luftig og lett bakst.
Til kringle har jeg perlesukker el melis på for å få søtere smak.
i bollene har jeg enten anis el kardemomme el rosiner eldet jeg kommer på.
Foccatiaen, der fyller jeg deigen med urter. Timian, oregano, rosmarin.
På toppen av deigen har jeg oliven,  litt urter, flaksalt og masse olje.
Deigen til Lussekattene får masse gurkemeie el safran, og litt mere sukker.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?