CÆSARSALAT

Her er min favorittsalat. Den skal visstnok stamme fra en mann som het Cæsar, og den skal aldeles ikke ha kylling og bacon i seg slik som alltid finnes i denne salaten når du får den på en restaurant. Nå har det seg slik at jeg liker baconsmaken og kylling smaken, så jeg bruker dem flittig.
Især når jeg, slik som i dag, venter damebesøk, 5 damer kommer og da bør det være noe å bite i.

Legg til bildetekst

Bruk bare salatblader, en fast og smaksnøytral sort som romano eller hjertesalat er fin. Riv i mindre biter.


Dressing:
2 stk eggeplommer
3 fedd hvitløk
1 ts dijonsennep
1 sitron
2 dl ekstra virgin
1 liten ts worcerstersshiresaus
3 ansjosfileter
2-3 baconskiver
1/2 dl revet parmesan
salt/pepper

Dette er en type majones og må lages slik. Pisk eggene og hell oljen i sakte, sakte, mens du fortsetter å piske.
Så har du i smakstilsetningene. Ansjosfiletene må finhakkes, helst moses før den blandes med majonesen.
Dryss over hvitløks krutonger, og dander de 2-3 baconskivene over. Dryss så rikelig med parmesan.

Alle får sin egen tallerken med ei skive godt brød.

Nå må jeg starte, ellers går damene sultne og sure uten lunsj.
I dag kjøper jeg hvitløkskrutonger, men skal komme tilbake til hvordan du lager dine egne senere
Du må smake underveis mens du har i ingrediensene, ellers får du ikke den smaken du liker.

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?