LAM SOM SØNDAGSMIDDAG HOS MAMMA

DET ER MIDDAGEN ALLE GLEDER SEG TIL

LÅRET ER KLART






Dette er et annet måltid








Lammestek er alltid populært, kanskje ikke perfekt for en sommersøndag, men man tar det man har og gjestene liker godt lam.

Som vanlig satser jeg på langsteking av låret. Som krydder bruker jeg bare salt pepper og sitron. Okei da, hvitløken går vel som krydder.

Spekk med fedd rundt i de tykke delene av låret, prøv å spre dem rundt. Stikk hull med en knivspiss, helst der muskler deler seg og langs hinner.
Legg lammelåret under lokk i kald ovn 4-5 t før du skal servere den. Sett ovnen på ca 120 C.
Det er lurt å følge med underveis, men husk du kjøler ned og slipper ut varme hver gang du tar ut eller åpner stekeovnen.
Vil du bruke lenger tid 6-8 t, så går det bra, bare sett ned varmen. Husk at 100 C er kokepunktet, så går du under så må du skru opp på slutten av steketida for å få en skikkelig stekeoverflate.
Denne stekemåten gir et kjøtt som smaker eventyrlig godt. 
Kjøttet blir så mørt at det ramler fra bena og kan egentlig ikke skjæres i stilige skiver. Det blir heller ikke en rosa kjerne som mange ønsker.
Hva gjør det? En av de beste smakene som er ifølge meg.

Kommentarer

  1. Nam-nam! Detta ser ut til å være midt i blinken
    for meg! Gleder meg til å prøve i tur og orden.
    Morsomt og velkomment initiativ!

    SvarSlett
  2. Dette er helt nytt for meg så jeg forandrer etterhvert som jeg finner ut måter å gjøre det på. Hyggelig å bli lagt merke til...

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?