PANNACOTTA EN SØNDAGMORGEN?

EN DATTER KOM MED IDEEN
DETTE BLIR DEILIG
Alt er stille etter lørdagens eksesser, kanskje lyden av oppvaskmaskinen kan få igang noe?
Minner om hva vi spiste og hvordan jeg fikk til f.eks pannacottaen er gode å dvele ved.

Oppskrift:
1 vaniljestang
5 dl fløte
ca 3-4 ss sukker
4 plater gelatin

Del vaniljestanga på lang, skrap ut frøene. Ha dette oppi en kjele sammen med fløte og sukker. Pass på, blandingen må ikke koke, du kan trekke den en stund for å trekke ut smaken fra vaniljestange, og sukkeret må smelte ca 10-15 min. er nok.
Sil blandingen og varm den forsiktig opp på nytt. Gelatinplatene bløtes og røres ut i fløteblandingen mens den ennå er god og varm.
Hell i 4 porsjonsglass og sett kjølig over natta.


Rabarbrasorbeen vi laget i går var en absolutt suksess.
Her åpner det for mulighetene for variert bruk av rabarbra. Tror jeg må fryse rabarbra for å ha den i beredskap utover vinteren.
Det var og min første pannacotta. Bare fløte med vaniljestang. Jeg forstår og at den kan varieres veldig etter hvilke råvarene man velger fordi det er jo en kjedelig vaniljepudding hvis du ikke sørger for å ha noe ekstra til smak i. 
Eller f.eks saus av bær over.
Klikk her for å se mer.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?