HVILKEN NATURTYPE FØLER DU DEG MEST HJEMME I?

 SVARET FOR MITT VEDKOMMENDE ER UTEN TVIL HAVET OG FJÆRA.

Derfor la jeg la en tur til Mølen her om dagen, og da tenkte jeg at jeg skulle til havet. Det rare paradokset dukket opp, da jeg var på vei hjem og det gikk opp for meg at jeg hadde holdt meg i skogen hele turen.

Mølen trenger kanskje en forklaring for dem som ikke bor i larvik. Hva er det og hvorfor er det er spennende sted?

Mølen i Vestfold er en del av Nord-Europas største endemorene fra siste istid. Den starter i Finland går gjennom Sverige inn i Norge gjennom havet og dukker opp i Vestfold, der kaller man det Vestfoldraet.

Tvers gjennom Larvik, med Bøkeskogen på toppen, over Farriseidet, der krysser den og jernbanen og E 18. Eller er det motsatt? Så fortsetter den gjennom Brunlaneshalvøya, og kommer frem i dagen som ei diger rullesteinsstrand mellom Helgeroa og Nevlunghavn. Her har den navnet Mølen.

Der forsvinner den igjen ned i havet og dukker opp utenfor Kragerø hvor den heter Jomfruland. Fasinerende ikke sant? 

På denne Norges største rullestensstranda er det og store  spektakulære gravrøyser. Dette er og et magisk svaberglandsskap, nei, hele stedet har en egen magi. Ingen steder er himmelen større og ingen steder er utsynet vider fra fastlandet her i Vestfold. 

Føler meg veldig utilstrekkelig når jeg skal forsøke å formidle magi fra Mølen.



Der gikk altså jeg, jeg og kikket etter markblomster, jeg så etter slåper, jeg kikket på utsikten. Hilste på folk jeg møtte, spiste matpakka, sjekket de gamle rare forblåste trærne som sto der. Denne gangen glemte jeg havet. Det ble en fotokavalkade av de nære ting istedet.


Slåper så langt øyet kan se, må nok tilbake for å plukke om en måneds tid.


Nei, ikke helt modne


Synes dette og er vakker, jeg da

Bortsett fra bildene, så er dette det synlige utbyttet av turen.

Men som alltid med turer, så gir de oss sin egen indre belønning. Velvære, opplevelser, godt humør, og tør jeg antyde en snev av lykkefølelse?

Må nok betro deg noe, jeg havner nok allikevel i fjæra ganske fort, kjenner jeg. Det er liksom der jeg hører til.


Vil du se flere av turene mine? Klikk her

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?