ALLE HAR VEL HATT MULIGHET TIL Å SMAKE PÅ ÅRETS MAKRELL, ELLER?

 KANSKJE BARE SOM JEG HAR VÆRT RELATIVT SENT UTE I ÅR.

Her ble det sannelig august før makrellen kom på bordet. Men som alltid, den er en delikatesse. 

Det er ofte de enklest ting som restarter min nysgjerrighet på matretter. 

Alle andre dfager går jeg rundt og lager mat på autopilot. Plutselig er det en liten hendelse som får meg i gang igjen. Denne gangen var det en kort liten video på YouTube, der ordene salat og agurk hoppet opp og fanget blikket mitt.

En amerikansk oppskrift på agurksalat, har du hørt på maken? Da jeg hadde hørt og lest, skjønte jeg at dette  var noe jeg kunne bruke til bl.annert den urnorske matretten, stekt makrell.

Der er den amerikanske, slik ser den ut.

Det er jo slett ikke sikkert at du på noen måte, eller i dine villeste fantasier tenker å endre på familiens nedarvede mattradisjoner, jeg kunne ikke drømme om å oppforder til en slik helligbrøde.

En annen person, foreksempel en nordlending som ikke har noe sterke tradisjoner rundt makrellen, som og har slitt litt med å få dreis på agurksalaten, her kan den ha sin misjon. For med er dette en morsom variant. 

Oppskrift:

Skivet agurk

tynne skiver vanlig løk

2 ss kjøkkensalt

Rømme el creme fraiche 

1 ts hvitvinseddik

salt/pepper

Bland løk og agurk, dryss over saltet og sett bort i et sold i ca 1 t. Ha en bolle under, vi vil ha vann utskilt for å få en tørrere rømme. Skyll og vask løk og agurk, fjern så mye som mulig av saltet, tørk godt med kjøkkenpapir.

Underveis lager du rømmeblandingen og når agurk/løk er ferdi blander du alt sammen. Smak før du evt. salter, dryss over litt pepper etter smak.

Som du ser det er ikke angitt noen mengder. Det ordner du etter hvor mye du vil lage.

Denne salaten passer like godt til grillede/stekte pølser, fisk, karbonader osv,osv.

Tidligere har jeg vel sagt høyt, jeg er glad i variasjon i maten. Hos meg blir oppskrifter på nye retter mottatt med glede.

Klikk her for flere salater.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?