VÅRKAVALKADE

 I ÅR ER VÅREN KJØLIG MED PASSE DOSER  REGN.

Det merkes på naturen, den trenger litt tid på å komme seg etter den harde, varme tørkesommeren i fjor.

Det har vært varmt tidligere i månedskiftet mars/april, men nå er det, til glede for naturen og meg kjøligere. Ja, jeg vet andre har andre behov, men jeg får snakke for meg.
Av forskjellige grunner så har den store runden jeg har hatt hvert år med å fjerne vårens ugress, den har blitt utsatt, men nå er jeg igang. 

Her hos oss er det en ugress plante som overdøver alt, og som har vokstkraft nok til å kvele de fleste planter. Det er den forhatte Skvallerkålen, Tyskerkål eller Hanefot. 
Vi har inngått et kompromiss Svallerkålen og jeg, den får vokse noen uker til den er lett å få tak i for meg, og så fjerner jeg alt over bakken. Det som er under jorda er helt utenfor min kontroll. Da holder den seg rolig i flere uker.

Den er her på bildet under, og midt inni står en av liljene mine. Her må det handles raskt.
Frodige og friske

Heldigvis er det et og annet som gir litt glede, bare se her:
Wisteriaen blomstrer.
Blåregn på norsk
Det tok noen år før den følte seg komfortabel nok. En primadonna
Trepeon
Dette er en annen av Primadonnaene mine. Sakte blir den større, nå i 4 år har den gitt 1-en blomst. Det sies at den er hardfør fra fjellene nord i Kina. Det sies og at dette var keisernes blomst. Jeg synes den er litt vel 
sær og gir lite igjen.


Løytnantshjerte

Da er det en lettelse og se på de gode gamle staudene som aldri skuffer og alltid leverer.


Tulipaner og forglemmegei
Eller denne

Er det mulig at det kom ei snegle med på bildet?

Så tar  jeg med en løk som trives så godt hos meg


Kirgisløk
Den sprer seg og jeg flytter løkene etterhvert som det blir for tett et sted.

Den siste som viser seg fram er ved trappa i ei krukke, kjøpt ved påsketider på et kjøpesenter. Kanskje ikke akkurat en drømmestart, men se nå:
Stemorsblomster
De har den deiligste blålillafargen jeg vet. Det beste er at den alt har spredd glede i mange uker allerde og kommer til å fortsette med det utover sommeren.


Klikk her for flere hagebilder.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?