PONZUSAUS, EN DIP FOR SASHIMI ELLER KANSKJE VÅRRULLER

WOW, HER ER JEG NOK UTE I ET UKJENT LANDSKAP.

Når jeg en gang iblant spiser ute på restaurant og bestiller sushi, maki eller sashimi, serveres den med en saus som heter Ponzusaus. De gangene har jeg tenkt at dette er en saus jeg liker, og neste tanke har vært: dette må jeg prøve å lage selv.
Det er slike tanker som fører til nye smaker på kjøkkenet og nye innlegg på bloggen.
Legg til bildetekst

Og her kommer 

Oppskriften:
0,5 dl soyasaus
1 ss revet ingefær
1 ss honning
1 ss riseddik el hvitvinseddik
saften av 0,5 lime
0,5 finhakket rød chili
pynt fisken med 
1 liten bunt finkakket korianderblad og kanskje granateple kjerner.

Alt dette blandes, står i 1-2 t før man serverer den. 
Rimelig enkelt ikke sant? Selvsagt må man like denne japanske matretten som har bredd seg i hele verden. 
Vi er veldig glad i dette, og spiser det så ofte vi kan.  Denne sausen var og en innertier. Sterk, skarp og nydelig.

Klikk her for flere dipper eller sauser.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?