HJEMMELAGET MARENGS SOM DESSERT?

JEG TENKER DET ER VELKJENT OG VELPRØVD OG FOR IKKE Å SNAKKE, VELSMAKENDE

Marengs er også utrolig mangfoldig og kan brukes på mange forskjellige måter.  Det er jo også flere typer marengs.
Jeg kjenner til 3 typer:  Fransk som er den typen jeg lager og som tørker i stekeovnen. Italiensk som også kalles råmarengs, som man bruker brenner på for å få brunet. Klikk her så kommer du til oppskrift på den. 
Sveitsisk marengs er fast og litt tykkere enn de andre to. Den har jeg aldri prøvd, du må nok søke andre steder for å finne oppskrifter på den
Reder av marengs


Søndagen nærmer seg med familiemiddag etter gammel oppskrift. Når vi ogspå vet at denne dagen er Palmesøndag så skjønner man at det er ei lammestek som gjelder.
Men til dessert blir det altså marengs. Denne gangen sammen med sitronkrem eller lemoncurd og bær. 
Her kommer oppskriften på marengsen jeg brukte denne gangen.

Oppskrift:
4 eggehviter
250 g finkornet sukker
1 ts hvitvins eddik
1 ts bakepulver
1 ss melis
Varm opp stekeovnen til 90C
Ha eggehvitene i en fullstendig fettfri miksebolle og pisk til det former seg små topper. Nå tilsetter du sukkeret i en tynn stråle mens du hele tiden pisker på høy hastighet til du får en skinnenede blank marings. Tilsett eddik og bakepulver og pisk det inn.
Melisen drysses over før du setter brettet inn i stekeovnen.
Siden jeg laget dem store måtte jeg bruke to brett. I varmluft ovn går det greit.
Steketiden kan bli litt kortere. Hos meg tok det bortimot 2 t. Skader ikke å åpne stekeovnsdøra for å sjekke underveis. De skal være tørre både over og under.



De ser jo strålende ut
Denne desserten likt jeg godt, det var noen av gjestene som syntes sitronkrem og friske bær ble litt syrlig.
Kanskje et dryss av melis hadde vært på sin plass eller rett og slett brukt vaniljekrem.
Klikk her for mer dessert.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?