LAPSKAUS NÅ OM VÅREN, DEN STÅR IKKE SÆRLIG HØYT PÅ ØNSKELISTA VÅR

MAN KAN JO SPØRRE SEG HVORFOR IKKE? VI LIKER DET JO GODT

Når våren kjemper om plassen fra Kong Vinter og hele tiden ser ut til å tape kampen. Selv om datoen er langt uti mars. Derfor kjennes det som om vi trenger noe å trøste oss med.
Det finnes selvsagt forskjellige måter å trøste seg, for meg ligger mat nærme i tankene. 
Lapskaus er en av de gode, gamle matrettene som lett kommer inn under begreper "trøstemat". Du vet, den typen mat som gir oss følelse av tilhørighet, trygghet og kanskje til og med forutsigbarhet. Det er jo noe av det tradisjoner gir oss.

Dette ble bragt på bane etter det siste snøfallet da snøklokkene ble så dårlig behandlet
De tåler det nok, med et slikt navn

Siden det bildet ble tatt, har snøen kommet og gått flere ganger. Senest i natt og snøklokker og krokus er igjen forsunnet i kong vinters iskalde grep. Kanskje et litt krampaktig grep, men et grep like fullt.
Det kan være at det er krokusen som prøver å kjempe seg opp
Med slike værutsikter er det ekstra deilig å gå inn i et varmt hus, på et gammelt, nedslitt, men velkjent kjøkken. Der kan jeg planlegge en av de gamle og tradisjonsrike måltidene.


De lyser som små juveler 
Det ble altså lapskaus. Jeg skal ikke forsøke å få dere til å tro at jeg driver å finner opp kruttet hver gang. Det er vel ganske sikkert at alle dere som måtte leser dette har laget deres egen variant av lapskaus. Derfor byr jeg ike på noen oppskrift i dag, det er bare for å minne dere om at denne matretten fins.
Så derfor ønsker jeg dere et godt måltid og håper at våren vinner i år og.

Klikk her for flere oppskrifter.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?