VM I FRIIDRETT OG SITRONSAUS

GULL OG GULL OG GULL OG SØLV, JEG ER HELT UTMATTET OG LITT OPPSPILT, SKULLE NESTEN TRO AT JEG SATT PÅ TRIBUNENE

Man blir litt lykkelig og oppspilt når man ser på de idretts- guttene fra Sandnes og Sunnmøre. Å sitte og følge med på de idrettsprestasjonene som har kommet fra Berlin denne helga. Det har vært en utrolig glede og utrolig spennende.
Da tror du kanskje at det har foregått noen mattanker hos meg i dag? Der tok du feil, det er utrolig hvor mange forskjellige tanker som kan tenkes på en gang, eller i raskt rekkefølge.
Den pannestekte laksen som lå klar i kjøleskapet trengte litt tilbehør. En god sitronsaus må da være tingen tenkte jeg. Det har jeg laget før, men nå hadde jeg lyst til å finne ei annen oppskrift. Dette ble resultatet:
Salaten lyser opp på en ellers litt kjedelig tallerkenen

Oppskrift
2 vårløk
1 sitron
2 ss smør
0,5 dl hvitvin
2 dl matfløte
salt pepper

Rens og kutt vårløkene. Skjær dem opp i så biter. Riv skallet av sitronen. Smelt smøret i en kjele og tilsett hvitvinen og saften av en halv sitron. La dette småkoke i noen minutter. For ikke å få fløten til å sprekke, kok opp fløten og bland deretter alt uten mer oppvarming.
Smak til med salt og pepper.

Klikk her for å finne flere sauser.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?