KYLLINGEN GLEDER OSS IGJEN OG IGJEN

DET ER UTROLIG HVOR MANGE FORSKJELLIGE SMAKS-KOMBINASJONER SOM KAN BRUKES.

Den daglige tankevirksomheten med å finne på en middag kan ta energien fra hvem som helst. Det er utrolig lett å gjenta seg selv og gjøre det som kunne være hverdagens høydepunkt om til noe kjedelig og uinteressant. Jeg er vel ikke i tvil om at andre har andre høydepunkt enn måltidene, men sånn er det nå hos oss.

Siden vi liker kyllingkjøtt og jeg liker å eksperimentere, så kommer det ofte nye variasjoner på vårt spisebord.

Legg til bildetekst

Sitron er ikke uvanlig å bruke til kylling, men spekeskinke var helt nytt for meg. Det var nok derfor jeg valgte denne oppskriften. Som jeg sa jeg er alltid klar for å eksperimentere og  prøve noe nytt.
Denne gangen ble det med noe så tradisjonelt som spekeskinke.


Oppskrift:

Kyllingfileer
Hvetemel
Serrano spekeskinke
Hvitløk fedd
Asparges
Smør/olje
salt/pepper





Del kyllingfiletene i to på langs. Krydre filetene med salt og pepper og vend dem i hvetemel (rist godt av overflødig mel).

  1. Legg en skinkeskive på hver filet og fest skinken til kjøttet ved hjelp av et par tannpirkere. Varm 2 ss smør og 2 ss olje i en stor stekepanne. Legg i kyllingen med skinkesiden ned og stek ved middels høy varme i omtrent tre minutter, knus hvitløkfeddene med bredsiden av kniven og legg feddene i pannen sammen med kyllingen. Snu kyllingen og stek videre i 2-3 minutter på den andre siden. (Du kan godt steke i flere omganger, hvis det blir fullt i stekepannen.) Legg den ferdigstekte kyllingen over i en ildfast form (ev stor tallerken)så lenge.
  2. Norsk spekeskinke er veldig salt derfor brukte jeg Serrano som er mildere i smaken.
  3. Sitronsmør
  4. Ha 100 gram smør i pannen og la det bruse til smøret blir nøttebrunt, rør underveis med stekespaden slik at ingenting fester seg i bunnen. Tilsett revet (eller finstrimlet) sitronskall og sitronsaft, la sitronsmøret få et oppkok og trekk pannen til side.
  5.  Skyll og rens aspargesbønnene. Kok bønnene knapt møre i fosskokende godt saltet vann i 1-2 minutter. Ta opp en aspargesbønne og smak på den, de skal så vidt være møre slik at de bevarer sprøheten. Hell av kokevannet.
  6. Varm eventuelt kyllingen opp igjen i ovn ved 170 grader i et par minutter før servering, husk å fjerne tannpirkerne.
  7. Server kyllingfiletene med kokte aspargesbønner, sitronsmør og gjerne stekte poteter som ekstra tilbehør.
  8. Det er ikke så ofte jeg serverer asparges, men de ble med denne gangen, det var den variasjonen jeg snakket om. Salat hadde gått like bra.
  9. Denne oppskriften gav oss enda en gang et nydelig og hyggelig måltid.
Klikk her og du finner flere oppskrifter med kylling i.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?