GULROTBRØD, DET VAR LITT MORSOMT Å PRØVE SEG PÅ

DU VET HVIS MAN ER MED I FRIVILLIG OG HUMANITÆRT ARBEID, DA VIL DET FØR ELLER SENERE DUKKE OPP ET SPØRSMÅL OM Å SAMLE INN PENGER

Det er det jo mange måter å gjøre på, vi som driver med slikt vet litt om det. Denne gangen dreide det seg om et høstmarked som skulle samle inn penger til ei ny redningsskøyte. Et viktig og flott formål. 
Et av mine bidrag til dette markedet var et par hjemmelagede brød.
De ser jo riktig lekre ut
Hvordan de smaker er jeg litt mer usikker på fordi de ble laget av en oppskrift jeg ikke hadde prøvd før.


Oppskrift
Bløtlegging
100 g hvetekli
150 g havremel
150 g lettkokt havregryn
50 solsikkekjerner
3,5 dl vann

10 g salt
600 g hvetemel
150 g revet gulrot
4 dl melk
1/2 pk gjær
vann til pensling

Bland de tørre ingrediensene med vann og la stå i 30 min, bland resten av ingrediensene inn og start eltingen, enten for hånd eller i kjøkkenmaskin. Start maskinen på lav fart og øk etterhvert. Sjekk at deigen etterhvert får det som kan kalles "tyggegummi kvalitet", det er signalet til at deigen er ferdig eltet.
Sett deigen til heving under plast i et passe varmt område for ca 2 t.
Ta deigen ut på bakebordet del i to emner og legg i passe former, 1,5 l. Dekk til igjen og la heve i 40-50 min, pensle med vann, dryss med havregryn og snitt med kniv.
Stekeovnen på 225 C, plasser brødene på nederste rille og stek i ca 40 min, avkjøl på rist.

Høstmarkedet var vellykket og folk handlet en masse, til og med brødene mine forsvant. 
Nå skal jeg sette den deigen en gang til slik at vi her i huset også får smake dette spennende gulrotbrødet.

Klikk her for flere oppskrifter.

PS. Noen timer senere. Ny deig satt, eltet, hevet og stekt. Det var brødet sitt det. Tror dette må være det beste brødet jeg har laget. Nam.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?