LAMMESKIVER ELLER KOTELETTER KAN OG MARINERES

DE VAR PÅ SALG HER OM DAGEN,  OG NÅ LÅ DE PÅ BENKEN OG KREVDE LITT KREATIVITET FRA MEG.

Det er ikke alltid det er lett det der med å være oppfinnsom og kreativ. Men hvem er det egentlig som har sagt at det er nødvendig å finne opp kruttet hver gang? Vi har vel alle vår metoder for å få hjelp. Det har også jeg. Noen ganger er det venninner, søstre, døtre eller annen familie. Det er magasiner eller oppskrifter fra Internett. Denne gangen fant jeg en oppskrift på marinade for dem som griller. Jeg gjør ikke det lenger, men maten kan jo godt krydres slik som det sto om likevel.


Klar til steking
Marinade på lammekjøtt må til, uansett hvilken form eller fasong den kjøttbiten  har. Det gjør alltid lammesmaken bedre. Hvilken marinade elleeer krydderblanding du velger er etter smak og behag. Jeg bruker ordet marinade i en utvidet betydning. Hvis du hakker hvitløk, salt og pepper drysser over og lar kjøttet hvile litt før steking, så mener jeg at du marinerer kjøttet.
Her er marinaden jeg brukte etter hvert på de kjøttbitene jeg hadde.

Oppskrift på paste
2 fedd hvitløk
2 ss frisk hakket rosmarin
1 ss frisk hakket mynte
1 ss fisk hakket timian
1 ss frisk hakket oregano
1 ts flaksalt
2 ss rapsolje (nøytral)
½ lime, kun finrevet skall

Knus alle ingrediensene i en morter. Har du ikke stor nok morter, så kan du kanskje bruke en stavmikser, men ikke for lenge.
Gni massen utover kjøttstykkene, stek på høy varme først ,la kjøttet steke på lavere temp til kjernetemperaturen er 59-60 ℃.
De ser gode ut
Søtpoteter og en frisk enkel salat smaker utmerket til. For ikke å snakke om hvis du skjenker deg et godt glass rødvin til. Nam, nam.
Har vel hatt litt oppskrifter på lammekjøtt tidligere og. Oppskriftene på det fins her.
Oppskrifter på marinader fins her



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?