BUTTERDEIGSPUTER MED NYTT FYLL

FREDAGSKOS FOR VOKSNE SESONG 5 EPISODE CA 1500.


Det første innlegget her på bloggen med butterdeigsputer ble laget den 2.april 2012. Det er bare å starte å regne. Trekk så fra de gangene vi begge eller en av oss har vært syke, bortreist eller hadde andre grunner til å avlyse noe vi har likt så godt. Da kommer vi kanskje bortimot 1200-1500 ganger vi har satt oss ned med noe godt i glasset og noe å spise. 

Det ser litt vanvittig ut nå når jeg får tallet ned på papiret. Er det mulig? Hvis jeg begynner å regne på andre rutiner vi har i livet vårt....Nei, det tror jeg ikke jeg orker, det blir rette og slett litt skremmende. Bare prøv selv, hvis du tør.  

Du skjønne at det har vært mange "fredagskos for voksne" i heimen. Alternativt kaller vi det jo fredagsaperitìf med fransk aksent. 

Denne siste foregikk ute i hagen under syrinen. Siden sommerværet er og har vært litt ustabilt, for ikke å si dårlig, så benytter jeg enhver anledning til å bruke uteområdene våre når muligheten er der. Denne fredagen var det bare under syrinene som ga litt ly for den sterke vinden og samtidig det stedet der de siste solstrålene kom og nådde hagen denne ettermiddagen i august.

Det skal noe til å fornye seg hele tiden. Det er derfor jeg ikke gjør det. Det blir mange hvileskjær. For eksempel så er potetgull og nøtter et utmerket substitutt. 

Ost og kjeks eller sushi smaker godt og er lettvint å bære hjem fra butikken.
Butterdeigsputene er nok en av de rettene som kommer på bordet oftest, og har jeg tatt pause ei stund med dem, så blir de etterlyst. Noen her liker dem godt.
De er bare så brune og lekre
Så må vi skru oss litt tilbake i tid og sted til kjøkkenet hvor disse putene ble laget. Denne gangen hadde jeg en idè om en ny type fyll som skulle prøves. 
Karamellisert løk med blåmuggost og tørkede tomater.

Oppskrift på karamellisert løk.
1,5 løk
lite dryss sukker
3 ss vann
olje og smør

Kutt løken i litt tykke ringer, bruk både olje i og smør i panna. Lav varme, dette er en lang prosess (ca 1 t) rør ofte i panna, ca 5-10 min intervaller, alt etter hvor høy temperatur du har i panna.
Ha i sukkeret etterhvert, det hjelper på prosessen med karamelliseringen og gir litt spenst i smaken. Når løken er ferdig, koker du ut panna med vannet med løken i. Pass på å få med alt som har fester seg i bunnen av panna mye smak sitter der.


100 gr blåmugg
2-3 biter tørkede tomater

Legg tomatene i vann/oljeen times tid slik at de mykner, bland osten og tomatene inn med den karamelliserte løken. 

Jeg hakket denne blandingen litt for å gjøre det litt enklere å legge som fyll på butterdeigen før jeg bretter og steker dem.

Tips for bruk av butterdeigsplater, de er enkle å fryse og de tiner ganske fort. Hos oss to bruker vi nemlig bare 2-3 plater til en slik spisepause en times tid før middagen. 
Siden jeg har laget slike puter mange ganger så har jeg og diverse oppskrifter på fyll. Hvis du følger denne linken så kan du se noen av dem her.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?