HAR DU SETT MANGE KARBONADER I TEKSTENE MINE?


NEI, JEG TENKTE MEG DET.

Hittil har jeg stort sett forbundet karbonader med noe man kjøper som en del av en hamburger. Enten er de kjøpt på et hamburgersted eller så kjøper man en pakke med frosne halvfabrikata i butikk. Dette har jeg aldri hatt stor glede av å spise, men ting endrer seg.
Et tilfelle av tilbud på karbonadedeig i nærbutikken fikk meg til å tenke at dette får vel jeg også forsøke. Den viktigste drivkraften var nok at smakspanelet har tydelig ytret at en og annen gang iblant har han veldig lyst på akkurat dette.

Vakre ikke sant?
Javel, da sier vi det og jeg setter i gang. Dette er den oppskrifta jeg kom fram til.

Oppskrift
400 gr karbonadedeig
2 ss potetmel
1 egg
1-2 dl vann(melk)
Chilipulver
salt/pepper
Disse to siste krydrede er for oss som liker det. Da smaker det av gode gammeldagse karbonader slike som jeg fikk hos tante Johanne i 1960
1 klype malt ingefær
1 liten klype muskat

Ha potetmel i karbonadedeigen og la den bli arbeidet i en kjøkkenmaskin i noen minutter, ha så i egget og la fortsatt kjøkkenmaskinen gå med rolig tempo. Etter hvert sper du sakte(litt etter litt) med vannet el. melka. Det kan være at du ikke trenger all veska, eller at du trenger mer. Pass på at deigen ikke bli flytende.
Nå er det på tide å ha i krydderet. Kjøkkenmaskinen skal nå ha gått stort sett hele tiden mens du har jobbet. Sper du med melk så blir deigen litt hvitere og kakene kan bli litt hardere.

Nå lager du så store kaker som du vil ha, form med hender eller en formring hvis du har det. Bruk olje til hjelp slik at deigen ikke klisser for mye på hendene. Jeg legger ut et bakepapir og har på litt olje, der oppbevarer jeg kakene før jeg steker.

Mange liker å ha forskjellige ting i karbonadedeigen før den stekes, forslag til dette er: 
  1. Finhakket rå løk
  2. Erter
  3. gulrøtter
  4. Finhakket bacon
Jeg brukte ikke noe av dette denne gangen, vi spiste våre karbonader varm på grovt brød og tilbehøret var litt forskjellig:
  1. Sylteagurker
  2. Osteskiver
  3. Sennep
  4. Ketsjup
  5. Løk kompott


Dette smakte godt

Denne løk kompotten laget jeg selv og her er oppskriften på den.
Løk kompott
3 løk i tynne skiver
et par ss smør
2-3 ss sukker
ca 2-3 ss balsamicoeddik eller rødvinseddik
salt/epper
evt frisk hakket timian eller rosmarin

Stek løken på middels varme i smøret og sukkeret til den er myk og karamellisert. Dette kan ta litt tid. Pass på at det ikke blir brent, tilsett evt. litt vann. Smak til med salt, pepper og evt urter.
Smakspanelet var overrasket og veldig fornøyd.
Hvis du vil bruke grill så kan det også fungere riktig bra, da bør du kanskje legge dem på ei panne på grillen.
Klikk her for mer tilbehør
Her for mer karbonader

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?