ENKELT OG DEILIG KRYDDERSMØR MED ESTRAGON

HVORDAN KAN JEG KOMME PÅ IDEEN OM Å HA SMØR PÅ MATEN? JEG BRUKER JO IKKE ENGANG SMØR PÅ BRØDET.

Til steking bruker jeg rapsolje, jeg har heller ikke unødvendig smør i matlaging bare for smakens skyld. Den smaken er jeg ikke så begeistret for og jeg tenker på inntaket av kalorier. Når man som jeg ordner, tenker, lager og smaker på mat, så må man nok holde et godt øye med inntaket.

Hvor kommer så dette smøret inn i bildet fra?
Som så mange ganger før så utløses en del ideer rundt matlaging av en tur til de billige kjøttdiskene i nabolandet.


Mye godt her

Denne gangen fant jeg koteletter av kalv. Det er veldig uvanlig her i nabolagets kjøttdisker. Da de først var kjøpt, sto jeg på kjøkkenet og lurte på hva nå?
Tilfeldigvis skulle jeg på et venterom hos en lege og der åpnet jeg et magasin rett på denne ideen med kryddersmør til kalvekoteletter.
Som så ofte før, tilfeldighetene styrer mer enn vi aner.

Oppskrift til 4 prs.

200 gr meierismør
1/2 bunt estragon
hvitvinseddik
1 ts Dijon-sennep
1 sjalottløk
salt/pepper

Temperer smøret, bruk stavmikser, visp til det er hvitt. Finhakk sjalottløk og bland med eddik, sennep og finhakket estragon, bland dette inn i smøret og smak til med salt og pepper.
Dette rullet jeg til en pølse i bakepapir som så ble lagt i fryseren. Dette smøret ble ikke brukt til å steke i, men da kotelettene var stekt, ble en klatt lagt på hver kotelett og da fungerte smøret som både krydder og en type saus.
En spennende smak som fungerte flott med litt brokkoli, asparges og potetmos.
Estragon er et flott krydder med en spennende smak. Jeg har brukt det i mange forskjellige matretter, f.eks kyllingretter eller fisk. Resten av smøret ligger ennå i fryseren, kan komme godt med en eller annen gang
Klikk her for å finne flere oppskrifter med estragon.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?