DET FØRSTE FORSØK PÅ ET KLIPPFISKMÅLTID


SÅ VAR DET DEN HJEMMELAGETE VERSJONEN AV ET DEILIG KLIPPFISKMÅLTID

Det er ikke første gangen jeg får inspirasjon av fantastiske måltider på restaurant.
Jeg memorerte, lagret i minne og tok bilde for å prøve på mitt eget kjøkken.

Å lage et måltid av klippfisk innebærer ekstrem planlegging. Et par døgn i forkant skal den ønskede mengden med speket og tørket fisk legges i vann og vannet skal skiftes flere ganger underveis.
Man bør være sikker på hvor mange som skal spise og ca hvor mye folk spiser.


Første forsøk
I min versjon brunet jeg fiskebitene først i stekepanna før de ble stekt ferdig i stekeovnen.
Hver fiskebit ble lagt på en mos av jordskokk. På toppen ligger en klatt ertepure av frosne erter og noen spirer. En passe porsjon av rotgrønnsaker og en frisk syrlig saus.
Det er egentlig ikke noe å lage oppskrift om, den gir seg selv.

I sannhetens navn må jeg tilstå at dette ikke var det mest vellykkede måltid jeg har servert.
Det hadde bare en svak likhet med restaurant-måltidet.
Fisken ble for salt, jeg skiftet vann for sjeldent. Det hjalp ikke på at jeg stekte med margarin som jo er salt eller at sitronspruten jeg hadde over ble for sterk.
Grønnsakene var litt underkokte og jordskokkpureen var smakløs.

Sånn var det med den saken, men jeg har mer fisk i fryseren så jeg gir meg ikke.

For flere og bedre fiskeoppskrifter klikk her.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?