LINSESUPPER ER IKKE DET SAMME SOM LINSESUPPE.

DEN ENDRER SEG FRA GANG TIL GANG, DET ER ALLTID ROM FOR KREATIVITET

Kreativitet på kjøkkenet passer meg godt, oppskrifter er for meg mer en rettesnor enn en fasit. Ved ettertanke så er det vel derfor at kakebaking ikke alltid treffer blink her hos meg. Der må man nemlig være kjempe nøye når man måler og veier.
Men denne gangen er det suppe og som vi vet, er basisen i orden så kan man variere og ellers være kreativ.

Denne kvelden samlet det seg 7 damer rundt mitt bord, med bøker og meninger og kloke tanker.
Selvsagt måtte vi spise litt, ei suppe var løsningen tenkte jeg. Ei varm suppe som trøst mot stormen og regnet på utsiden. For å få varme i suppa på flere måter så må man jo ha got med krydder. 
Et lite detalj, i boka vi snakket om var krydder blandet i hjemmets morter et tema som gikk igjen. Vil bare si det.
Fenikkel og korianderfrø
Rister man dem i tørr, varm panne først, endrer smakene seg og blir rundere og bedre, ikke harde og skarpe.


Den største morteren måtte fram denne dagen
Morteren er uunnværlig når man lager mat med smak. Oppi her var det til sammen 4 ss krydder. Da skjønner du at man må ha en morter med litt størrelse.

Legg til bildetekst
Ikke mindre enn tre stykker bor i mine skap. De er alle i bruk, hver til sitt bruk.



Så gylden og lekker
Så var det suppa da.

Oppskrift til 4 personer

1 l buljong, (grønnsak eller kylling)
1 gul løk
1 gulrot
2 selleristenger
1 chili
2 fedd hvitløk
1 laurbærblader
50 gr bacon
1 pk grønne eller røde linser
1 pk kikerter
1 ts fenikkelfrø
1 ts korianderfrø
1 ts chilipulver
1 ts paprikapulver
1 ts gurkemeie
fersk koriander
2 ss god olivenolje
salt/pepper

Laurbærblad, bacon, løk, gulrot, selleri chili og hvitløk kuttes i små biter kokes i buljongen i ca 30 minutter, sammen med krydderet. Linsene og kikertene haes i og koker i ca 15-20 min. Fisk opp laurbærblad og bacon før servering. Forskjellen i koketid kommer av at løk trenger lang koketid, mens røde linser og kikerter fort blir mos hvis de koker for lenge. De grønne linsene kan koke litt lengere.
Smak til med salt og pepper, korianderen finhakkes og strøs over hver tallerken.

Hermetiske tomater i suppa smaker og godt, en klatt creme fraich på hver tallerken er og et valg. Noen vil ha den livgivende olivenolja i, det er valgfritt og gjør ikke stort utslag på smaken.
Klikk her for flere linseoppskrifter
eller her for å finne noen velsmakende supper

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?