FLØTEGRATINERTE, ALLEREDE HER KJENNER JEG AT DETTE HAR JEG SAGT OG GJORT FØR

MEN ER DET NOE RART? POTETER ER JO DEN TROFASTE FØLGESVENNEN, DEN SOM HAR HOLDT OSS OPPE BÅDE NÅR DET GJEDER HELSE OG NÆRING I FLERE HUNDRE ÅR.


Ikke akkurat meg, nå tenkte jeg i litt større perspektiv da.
Spørsmålet som uvegerlig  dukker opp er, blir vi aldri noen gang lei?
Kan vel bare snakke for meg selv, og svaret er jo, selvsagt blir jeg lei. Hva gjør man da? Jeg vet ikke hva du gjør , men jeg fortsetter å bruker poteter og finner på noe nytt med den. Av og til er det ikke nytt engang, bare gammelt nytt.
Det ser jo unektelig lekkert ut, klar for innhugg.


Oppskrift

  • ca. 700 g (kokefaste) poteter, i tynne skiver
  • 1-2 løk, i ringer
  • ca. 2 1/2 dl kremfløte
  • litt frisk eller tørket timian
  • salt og pepper
  • ca. 75 g ost, revet

Vask (og eventuelt skrell) potetene, og skjær dem opp i tynne skiver. Bruk gjerne en mandolin, hvis du har. Skjær løken i tynne ringer. Ha potetene lagvis sammen med løken, i en smurt ildfast form med lokk. Krydre med salt og pepper, og eventuelt frisk eller tørket timian mellom lagene. Gi fløten et raskt oppkok og hell over potetene, slik at fløten står ca. halvveis i formen. har du ikke lokk så dekk formen med aluminiumsfolie.
Stekes ved 200 grader (over- og undervarme, midt i ovnen) til potetene er møre, etter ca. 40 minutter. Ta av folien, fordel osten (for eksempel parmesan, gruyere eller Jarlsberg) over potetene og sett formen tilbake i ovnen. Potetene er ferdige når osten er gyllen og fin. Sett eventuelt på grillen noen minutter, men pass på slik at du ikke brenner osten.

Klikk her for flere potetoppskrifter.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?