FOR TIDEN TENKER JEG MEST PÅ FISKEMIDDAGER

DET ER JO IKKE NOE NYTT, MEN AKKURAT NÅ SATTE JEG MEG SELV I EI KNIPE.

Det er nemlig slik at all mat er godt, men all mat er ikke god for min mage. Det er en del mat jeg må unngå for ikke å få smerter og stort ubehag. Dette gir selvsagt begrensninger på hva jeg lager. Begrensningene på hva jeg liker og hva jeg har lyst på er ikke de samme.
Derfor har jeg nå ei stund gått rundt og tenkt på de fiskerettene som har tomater i seg. Tomater og tomatprodukter er fy-fy.
Først og fremst har Bacalao tronet på ønskelista. Jeg får et nostalgisk tilbakeblikk til 80 og 90-tallet da Bacalao var en sosial vinner. Laget du Bacalao til gjestene dine så hadde du funnet ut av hvordan utnytte og bruke både gamle tradisjonelle ingredienser(klippfisk, løk og potet) og nye og eksotiske som oliven, olivenolje, paprika, og ikke minst forstått å bruke tomaten til noe annet enn pålegg på brød og pizza. 
Etter hvert har vi blitt kjent med mange andre og mer eksotiske matretter, men Bacalaoen står ennå i særstilling for meg med minner om mange vellykkede middager med venner i fortiden.
Tenker denne lyser litt opp i vintermørket




Dessverre kan jeg ikke glede meg over den lengere annet enn på bilder. Dette bildet er funnet på en portugisisk matside, verden er liten i vår tid. Takk for lånet.
Men en av de gamle, smakfulle oppskriftene mine kan du få. Spesielt denne som er fra Lofoten

Oppskrift for 6 personer
1 kg utvannet tørrfisk eller klippfisk, fri for skinn og ben
1 kg poteter
½ kg løk
½ kg tomater
2 røde paprika


Saus:
4 fedd hvitløk
4 hele chili
3 dl olivenolje
50 g smør/margarin
4 dl vann
300 g tomatpuré
2 bokser hakkede tomater

Vann ut klippfisken i 36 t og fjern skinn og ben. Skjær den utvannede fisken i fingertykke skiver på tvers av fisken.

Skjær skrelte poteter, skrelt løk og rensede tomater i skiver og paprika i strimler.

Sausen:
Press eller finhakk hvitløkfeddene. Rens fersk chilipepper for skillevegger og frø og finhakk den.
Smelt smøret og rør det sammen med hermetiske tomater, tomatpuré, vann, olje, hvitløk og chilipepper. Smak til med salt, nykvernet pepper og eventuelt litt sukker.

Hell litt av blandingen i en jerngryte eller ildfast fat med lokk, legg fisk, poteter, paprika og løk lagvis i fatet med tomatsausen mellom.

Kok retten på plate i ca. 1 time eller i stekeovn ved 180 - 200 grader i 1½ - 2 timer, til alt er godt mørt. Rist på kokekaret av og til hvis bacalaoen kokes på plate slik at den ikke brenner fast.

Serveres med sitronbåter, pepperkvern på bordet og nybakt grovbrød ved siden av. Skal du drikke noe, og det vil jeg anbefale til så sterk mat, så må øl være det mest naturlige alternativet.

Min erfaring er at det ikke er sørlig vellykket å koke denne rett på plata, det blir litt langt fra toppen og ned til varmen fra plata. Du må røre hele tiden og i den prosessen rører du i stykker både fisk og poteter.
De beste bacalaoene jeg har servert har vært i ildfaste gryter med lokk i stekeovn. Da kommer varmen fra alle kanter hele tida og alt blir ferdig til samme tid.
Dette er en matrett som får ilden til å våkne i en frossen nordboer. Kos deg.
Klikk her for mer fisk.
Eller her for tomater




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?