DET HAR EI ROSE SPRUNGE ALT FRÅ EI ROT SÅ FIN

DENNE GAMLE JULESALMEN TONER I HODET MITT

Hvert år i november/desember når julerosa blomstrer i hagen min. Det er en så særegen følelse å se på disse skjøre, hvite, enkle rosene midt på vinteren, at det er lite som kan måle seg. 

I år har vi ikke snø og gradestokken viser et par plussgrader, men det har vært andre vinte med skikkelig kulde og masse snø, og rosene blomstrer uanfektet av vinteren. Et år måtte jeg til og med børste bort snøen.

Men de som imponerer og forbløffer, er de som står i blomsterbedet og har en lavmælt, litt mystisk utstråling. I år har de ennå ikke åpnet seg, desto mer er det å se fram til i januar.
Bare se hvor mange knopper den har


Bortgjemt i en skyggefull del av hagen står denne planten dryssende full av knopper. Tenk for et skue når de slår ut.


Disse er enklere å få øye på
De er kjøpt i år på butikk for å pynte opp ved inngangen og trappa vår.
Alle planter fins det flere sorter av. Denne hvite er den som blomstrer på denne tiden. Jeg har en annen som er litt fiolett i fargen. Den har mye mindre knopper i desember, den kommer for fullt i mars/april.
Hagegleder fra 2015 finner du ved å klikke her

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?