GULROTSUPPE MED APPELSIN

TRODDE DU DET VAR TOMT FOR GULRØTTER I KJØLESKAPET MITT ETTER KAKEBAKSTEN? NEI, JEG SA JO AT DET VAR MYE DER.

For å få brukt den siste slumpen, lager jeg gulrot suppe. Det fins flere oppskrifter på dette selv på denne bloggen, mange varianter og smakstilsetninger fins som jeg ikke har prøvd. Det virker av og til som mulighetene er uendelige. Akkurat slik det var da jeg laget gulrotkake, uendelige muligheter dukket opp, det var bare å velge og å vrake.
Som en gyllen sol


Det valget jeg gjorde var ei oppskrift som inneholdt mye krydder, men det ble ikke ei sterk suppe, bare ei nydelig suppe.

Oppskrift

700 g gulrøtter, i biter
1 løk, grovt hakket
4 hvitløkfedd, finhakket
1/2-1 rød chili, finhakket
20 g ingefær, finhakket
1/2 ts korianderfrø, støtt i morter
8 dl kyllingkraft
2 appelsiner, saften (ca. 2 1/2 dl)
salt og pepper
chiliflak el. korianderblader til dekor

Creme fraich er valgfritt

Skjær og mål opp alle ingrediensene slik at du har alt klart. Fres løken i litt nøytral olje til den er blank og myk, og tilsett etter hvert hvitløk, chili, ingefær og korianderfrøene (støtt i morter), og la det få surre med de siste minuttene. Tilsett deretter gulrøttene og la dem surre med i stekepanna et par minutter, før du tilsetter kyllingkraften og appelsinjuicen og gir det hele et oppkok. Ønsker du en vegetarisk rett kan du erstatte kyllingkraften med grønnsaksbuljong. La suppen koke til gulrøttene er møre, etter 15-20 minutter.

Dette gjorde jeg ferdig om formiddagen, kokte opp like før vi skulle spise og så brukte jeg stavmikseren, saltet og pepret, smakte til og serverte.
Det som ble til overs, havnet i fryseren. Klar for en varm lunsj eller et annet måltid på kort varsel.


Dette måltidet avrundet vi med foccatiabrød hentet fram fra fryseren. Dette brødet laget jeg i starten av august, for å gjøre det litt mer interessant fikk det 5 min i stekeovnen. Litt ristet overflate og litt varmt.
Det ble en deilig og.

Flere supper klikk her for gulrotsuppe klikk her









Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?