ER DENNE SÅ KJEDELIG SOM MANGE TROR? SELLERIROT SOM PURE ELLER INNBAKT

HVER GANG EN SELLERIROT HAVNER  PÅ KJØKKENBENKEN MIN, SÅ TENKER JEG PÅ ARNE BRIMI
LITT RART, TENKER DU KANSKJE, MEN VENT SÅ FÅR DU HELE HISTORIEN. KJEDELIG ER DET IKKE.

Tidspunktet ligger et par år tilbake. Stedet er en hotellresepsjon i Trøndelag hvor jeg skulle slå i hjel noen timer. Der satt jeg med en avis i en av de gode sofagruppene som var der. Plutselig kom en mann bort og spurte om han kunne slå seg ned. Det var Arne Brimi, og derfra utviklet det seg en veldig hyggelig prat som varte et par timer. Enden på historien var at han gav meg ei oppskrift, så enkel og så spesiell at det ikke vare noe problem å huske den.
Oppskriften var på ovnsbakt sellerirot. Det var forklaringen på den assosiasjonen jeg startet med.
Den er jo ikke akkurat vakker
Denne oppskriften er som jeg husker den, jeg har prøvd den og likt den . Den er et utmerket tilbehør til alle former for stekt mat. Den har en aromatisk duft og en litt skarp, søtlig aroma.

Oppskrift
OVNSBAKT SELLERIROT

1 sellerirot
salt
pepper
olje (solsike eller raps)
krydder

Vask og rens roten, hele skallet må ikke bort, men fjern alt som er skittent og trevlete. Legg selleriroten på et ark med aluminiumsfolie, dynk med olje
salte pepre godt. Pakk roten inn og bak den i ovnen på 175 i ca 2 t
Jeg har prøvd å eksperimentere med smaker og finner ut at sellerirot passer til mye, men det jeg liker best, når den er ferdig så kutter jeg den i skiver og legger klatter med chevre over. Den smaken liker jeg.
Her om dagen var Brimi igjen i avisen med oppskrifter på b.la sellerirot. Da fikk jeg lyst til å fortelle denne historien.

Oppskrift
PURE AV SELLERIROT
1 sellerirot
2 dl melk
2dl fløte
vann til det dekker
1 ss smør
salt
pepper
gressløk

Skrell sellerirota kutt i biter og ha i kjele. Ha i like deler melk og fløte, fyll opp med vann til det så vidt dekker.
Kok uten lokk til sellerirota er mør, hell av veska og la den stå å dampe litt.
Løft sellerirota over i en kjøkkenmaskin, ha i klitt av kokeveska og kjør på full guffe til pureen er glatt og kremete. Juster med veska om nødvendig, alt etter hvor tykk du vil ha pureen din.
Ha i smør og smak til med salt og pepper. Server med et dryss av gressløk.

Bortsett fra alt annet som har å gjøre med både smak, pris og tilgjengelighet, så er denne stygge roten noe av det magreste vi har i våre grønnsakshyller.
Det er jo alltid noe å være oppmerksom på
Flere oppskrifter på grønnsaker fins her



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?