DIKT OG NORGES KORFORBUND

EI HELG PÅ LILLEHAMMER MED ÅRSMØTEPAPIRER OG GODE  SANGEREVENNER

En av Norges mange sjarmerende små byer



Sang hele livet


Det er en kombinasjon som er kraftfull og det er et miljø jeg er glad for å høre til i.
Slitsomt og energigivende, lærerikt og tøysete, gode og mindre gode opplevelser.
Slitsomt med timer i møtesal og energigivende møter med mennesker fra andre deler av landet.
Lærerik å få innsikt i det indre livet og driften av en slik stor nasjonal organisasjon.
Tøyset starter etter møtene med gode vitser og fortellinger, med flås og moro av smarte og kunnskapsrike mennesker.
Gode opplevelser i møte med flotte, kreative og dedikerte mennesker.
De dårlige opplevelsene var få, f.eks å våkne halv to på natta av noen som hyl-flirer i hotellkorridoren utenfor rommet ditt, verre enn det var det ikke. Kanskje det ikke engang var noen av våre medlemmer?
Er noen som ikke nå har skjønt at jeg er glad og fornøyd etter ei helg jeg følte var vel anvendt.

Et av "mine" fjell
Hvor kommer fjell og dikt inn?
Underveis så fikk jeg med meg ting fra verden utenfor. Dikt har spilt en stor rolle i mediabildet denne helga, med kåring av det vakreste diktet vårt.
Det fikk meg til å ville ta med et av de diktene som snakker til meg. Da ble det morsomt at et av mine andre yndlingsdikt ble kåret som vinner.


Først det jeg hadde tatt ut selv

MERE FJELL
(Rolf Jacobsen)

Av og til
må noe vare lenge,
ellers mister vi vel vettet snart,
så fort som allting snurrer rundt med oss.
Store trær er fint
og riktig gamle hus er fint,
men enda bedre -
fjell.
Som ikke flytter seg en tomme
om hele verden enn forandres
(og det må den snart),
så står de der
og står og står
så du har noe å legge pannen inntil,
og kjøle deg
og holde i noe fast.



Men det som vant var et av mine andre favorittdikt av en av de andre favoritt dikterne mine, Olav H. Hauge

DET ER DEN DRAUMEN
(Olav H. Hauge)
Det er den draumen me ber på
at noko vidunderlig skal skje,
at det må skje -
at tidi skal opna seg,
at hjarta skal opna seg,
at dører skal opna seg,
at kjeldor skal springa -
at draumen skal opna seg,
at me ei morgonstund skal glida inn
på ein våg me ikkje har visst um.


Da er det ikke mer å tilføye for en gråblogg-skriver. Nyt disse!


For fler koropplevelser, klikk her.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?