SUKKERBRØD TIL BEGJÆR

I ALLE FALL NÅR SUKKERBRØDET BLIT PYNTET ETTER ALLE KUNSTENS REGLER

Men skal man ha ei flott og smakfull bløtkake eller marsipankake, da er kvaliteten på bunnen helt vesentlig.
Heldigvis så har jeg etter hvert som årene har gått funnet ei oppskrift som aldri slår feil.


Kjenner du den deilige duften?

Jeg kan nesten kjenne lukten av nystekt sukkerbrød bare ved å se på bildet.
Nå seiler en bursdag opp i familien så bløtkaka må både ha god smak og vakkert utseende. Pyntinga kommer jeg tilbake til.
Nå har jeg gitt meg god tid og laget en oversikt over de forskjellige størrelsene på kakeform innvirker på mengdene i oppskriften. Det kan jo kanskje komme til nytte.


Oppskrift

Kakeform 20 cm:
3 egg
100 g sukker
100 g hvetemel
1/2 ts bakepulver

Kakeform 22 cm:
4 egg
125 g sukker
125 g hvetemel
1 ts bakepulver

Kakeform 24 cm:
5 egg
150 g sukker
150 g hvetemel
1 ts bakepulver

Kakeform 26 cm:
6 egg
180 g sukker
180 g hvetemel
1,5 ts bakepulver

Kakeform 28 cm:
7 egg
200 g sukker
200 g hvetemel
1,5 ts bakepulver

Pisk egg og sukker til tykk eggedosis. Sikt mel og bakepulver og vend dette forsiktig inn i eggedosisen.
Ha deigen i kakeformen som har bakepapir i bunnen. Stek kaken på rist midt i ovnen ved 175°C i ca 30-40 min, uten vifte. Avkjøl kaken helt i formen.
Sukkerbrød er lett å lage, men det snakkes allikevel ofte om at man må kunne hemmelige triks. Da jeg sluttet å tro på det fikk også jeg flotte sukkerbrød.
Min erfaring er at triksene er enkle og ikke spesielt hemmelige.
  1. Pisk skikkelig tykk eggedosis. Bruk elektrisk mikser og la den gå på full hastighet i 10-15 min.
  2. Vend/løft det tørre forsiktig inn med en slikkepott. Ikke rør mer enn nødvendig for å få blande hvetemelet inn, ellers mister du luften i eggedosisen.
  3. Ikke smør sidene i kakeformen, da forhindrer du at sukkerbrødet hever seg optimalt under steking.
  4. La sukkerbrødet bli helt kaldt i formen. Det vil forhindre at kaken synker sammen under avkjøling. Først når kaken er helt kald kan den løsnes fra formen ved å skjære med en skarp kniv langsmed kanten.Det finnes mange flere oppskrifter på "Sukkerbrød", som blant annet inneholder varmt vann, potetmel eller annet for å gjøre det luftig. Denne grunnoppskriften er likevel etter min erfaring den aller letteste å lykkes med!




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?