COLESLAW

EN AV DE ENKLESTE AV ALLE MIDDAGS TILBEHØR JEG KJENNER

Det er og et av alle de jeg tilbehør som jeg kjenner, som er med meg helt siden barndommen. Fra et 50-talls kjøkken i Nordland til vår tid er langt.
Hvordan et av de mere moderne, amerikansk-importerte rettene gir meg slike assosiasjoner?
Svaret er at denne retten selvsagt er helt lik. Den Nordnorske, 50-talls versjonen heter råkost. Den var fast tilbehør till det meste av stekt mat i min barndom. Min far dyrket mye grønnsaker, min mor var kostholds bevisst. Da ble det slik.
Legg til bildetekst

Den Amerikanske utgaven har naturligvis amerikansk vri. Hva er det tror du? Svaret er sukker og fett. Godt som bare rakkeren, ikke fullt så sunt som min mors utgave.
Denne retten bruker jeg når der er mye grønnsaker i kjøleskapet som må brukes opp. Derfor endrer innholdet seg hos oss fra gang til gang. 
Denne gangen ble den slik.

Oppskrift
1/2 kinakål
1 gulrot
1 eple
1/2 persillerot

Dressing
0,5 dl lettmajones
0,5 dl lettrømme
2 dråper balsamico
1 ts brunt sukker

Bland dressingen og hell den over de fint revne grønnsakene.
Innmari godt, som det meste med sukker og fett. Men vi bruker vettet i omgang med dette. Hos oss kommer det på bordet ca 2 g i året. Men da nyter vi det.
Forrige gang finner du her.
Klikk her for mer tilbehør



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?