BRINGEBÆROSTEKAKE MED BROWNIEBUNN

SELV NAVNET PÅ KAKA ER EN HEL MUNNFULL

Det var helgas nyeste, men beste kake. Det skadet jo ikke at den så flott ut uten at jeg behøvde å anstrenge meg noe større.
Tenk bringebær, tenk sjokolade, tenk begge sammen....

Det var selvsagt en veldig god kombinasjon. Smaken blir ikke forringet av at den har vært tenkt på før, den er bare en vinner. Kruttet behøver man ikke finne opp hele tiden.

Oppskrift
Brownie bunn
200 gr mørk sjokolade, grovhakket
200 gr mykt smør
250 gr melis
3 egg
110 gr hvetemel

Ostemasse
300 gr bringebær, friske eller frosne
100 gr sukker
200 gr myk kremost naturell
100 gr sukker
1 ts vanilje
saft av 1 sitron
5 pl gelatin
2, 5 dl kremfløte
friske bær til pynt

Bunn
Legg sjokoladebitene i en bolle og smelt i vannbad. rør smør og melis til det er mykt, tilsett ett og ett egg, rør inn melet og rør til deigen blir glatt og samlet.
Tilsett den smeltede sjokoladen og rør til at er godt blandet.
Stek i smurt bakepapir kledd form(23 cm). Stek midt i ovnen på 170 C i 30-40 min. Kaken avkjøles i formen.
Ostemasse
Mos sammen bær og sukker. Sil gjennom sikt for å fjerne frøene. Visp sammen ost, sitron og vanilje. Bland dette med bringebærmosen.
Bløt gelatinplatene i kaldt vann i 5 min. Varm dem under røring i vannbad og rør godt mens du heller dem i bær og ostemassen.
Fyll massen over kakebunnen som står i form. La det stivne og pynt med friske bær.
Ikke særlig vanskelig dette? Ostekaker er alltid godt og vi koste oss med denne i helga som gikk.
Oppskriften fant jeg hos en dame som heter Thea Bolstad.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?