VARM BRIE MED NØTTER OG TØRKET FRUKT

DET BLIR  VINTERENS DEILIGSTE OSTEFAT

Det et par år siden sist jeg prøvde dette og oppdaget hvor deilig dette er. Det løfter det etterhvert så vanlige ostefatet opp til nye høyder. Får en litt eksklusiv følelse når jeg servere ost på denne måten.
Kanskje et forslag til en dessert i jula når barn og barnebarn er et annet sted? 

For å variere litt, har jeg denne gangen brukt en av Lise Finckenhagen sine 


En smaksbombe
Oppskrift
1 hel brie
valnøtter 
pinjekjerner

Tørket frukt:
f.eks.
aprikos
fiken
granateplekjerner
3-4 ss flytende honning
Varm stekeovnen til 200 ºC. Pakk osten i folie og sett den i stekeovnen i 8-10 min, slik at den blir myk. 
Rist pinjekjerner og valnøtter i en tørr stekepanne og dryss over den varme osten. Del tørket frukt i mindre biter og dryss over. Hell flytende honning i en tynn stråle over frukt og nøtter rett før servering.
Bruker du ost som kommer i egen eske kan du godt sette den inn med lokket på, men pass på å ta bort evt. plast.
Dette serveres med ferskt, smakfullt brød. Jeg foretrekker lyst brød, osten og frukten smaker så mye at brødet kan godt være nøytralt. 
Men som med alt annet, smak og behag. Både frukt nøtter og brød kan tilpasses det som passer best hos deg. Det som er helt sikker er at dette er en smaksbombe for voksne.
I det siste har jeg hørt at rødvin egentlig blir litt for tung til ostefat. Musserende vin eller vanlig hvitvin smaker vel så godt.
De forsøkene jeg selv har gjort, bekrefter dette. Men jeg liker jo musserende vin til enhver tid, så det er kanskje ikke et naturvitenskapelig godkjent forsøk.
Klikk her for flere desserter.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?