FØRST IRISH STEW, SÅ EN SØNDAGSKVELD MED EN GOD KONSERTOPPLEVELSE

DENNE GANGEN VAR DET JULEORATORIET AV BACH I LARVIK KIRKE,

Den mektige musikken er god å få med seg i førjulstida. Det er mange måter å sørge for å få den viktige og etterlengtede julesteminga. Nå har jeg fått ordner det for min egen del. For meg er musikk den viktigste stemningsskaperen av alle.
Dyktige sangere, musikere og en god dirigent


Men selv en søndag der vind og regn har overtaket. Der temperaturene er ca + 5-9 C og julestemninga ellers er milevidt unna, da trenger vi en deilig varm supppe å varme oss på.
Legg til bildetekst
Jeg valgte en blanding av kjøttsuppe/grønnsakssuppe. Denne heter Irish stew 
Oppskrift
1 kg lammebog, el fårekålkjøtt
2 store poteter
2 store løk
2 store gulrøtter
1 purreløk
1/2 sellerirot
1 liter buljong
1 bunt persille
2 lauvbærblad
1 ts timiansalt
pepper
olje til bruning

Start med å kutte grønnsaker i passe biter så de er klare til bruk. Del kjøttet i passe biter og brun dem godt på begge sider før de legges i ildfast gryte. Stek løken mør i den samme panna og det samme fettet. Hell løken over kjøttet, kok ut panna med halvparten av grønnsaks/kjøttbuljong. Alt helles over i gryta, krydder haes i. Legg på lokk og sett inn i forvarmet stekeovn 190 C i ca 45 min.
Så har du grønnsakene i og setter gryta inn i ovnen igjen i nye 45 min.
Ta ut og smak til med salt og pepper før du serverer med brød eller flatbrød
Dette varmet på en sur søndag i desember.
For flere oppskrifter med lam, klikk her


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?