ER NOVEMBER LITT FOR SENT Å KOKE SYLTEØY, SLIK SOM DET BLE FOR TIDLIG MED RIBBE?

ER JEG HELT UTE AV TAKT? DET SPØRSMÅLET VIL JEG HELST IKKE SVARE PÅ, MEN KAN SI SÅ MYE AT DET KOMMER AN PÅ........LITT AV HVERT.

Når vi nærmer oss slutten av november er nok de fleste av naturens gaver brukt opp, spist enten av mennesker eller dyr.
Høsten har jo vært litt i utakt og noen gaver har overlevd. I naboens hage står gamle epletrær som bærer noen helt utrolig, smakfulle epler. Små og flekkete, men de er noen smaksbomber. Her har vi igjen er det bevist,  det er jo ikke størrelsen det kommer an på.
I siste liten før snøen kom fikk jeg noen av dem på kjøkkenbenken. Hele familien, begge to, satte i gang med å få dem forvandlet til syltetøy. Og for et syltetøy det ble. Jeg er en søt mons, så syltetøy står alltid på min meny. Nå jeg må kanskje innrømme at eplemos har aldri vært en av favorittene. Det som får meg i gang med dette er først og fremst utfordringen i å lage noe som smaker godt, kanskje som gaver til noen? Jeg ser og for meg desserten "tilslørte bondepiker" i løpet av vinteren. Den kjenner jeg noen som vil sette pris på. 
Som gyllen nektar


Eplemos er enkel å lage, jeg brukte hodet og lette litt rundt i den verktøykassa som heter kunnskap, bygd av tidligere erfaring.
Syltetøyet ble vellykket og her kommer oppskriften.

Oppskrift
2 kg eplebiter
2 dl vann
5-6 dl sukker
2 ts sitronsyre eller 
1/2 sitron saften av

Kok opp vann og epler til eplene løser seg opp, vil du ha dette helt moset, så bruk stavmikser. Jeg lot syltetøyet være som var og helte i sukker og sitron og smakte litt etterhvert. Det kan være litt vanskelig å bli sikker, smaken endres etter som syltetøyet kjølner.
Dette syltetøyet ble så godt. Tror det kom av eplene fra det gamle epletreet, søtt og syrlig i god balanse.


Jeg har engang lært at det er lurt å fryse eplemos, den holder seg best da, så plastboksene mine kom til nytte. Syltetøy skal vi alltids få bruk for.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?