DET ER LITT TIDLIG MED RIBBE

 VENT NÅ MED JULEMATEN, DET ER ALTFOR TIDLIG. DET ER MIN FØRSTE TANKE

Heldigvis så kan ribbe være noe mer enn julemat. Servert fra grillen i den varmere årstida, servert med amerikansksmaker som BBQ
eller slik jeg gjorde, med  asiatiske smaker.
Jeg kjøpte ei bukliste, den nederste delen av ribba, den uten ben. Det er og den delen jeg lager sylterull av. Det skjedde ikke  denne gangen, men det er tiden for det og snart. Derfor hadde butikken min Meny Sentrum masse tilbud på ribbe og svinekjøtt. Vet du ikke hvordan dette ser ut, så spør i disken på en butikk med ferskvaredisk. De har kunnskap.
Den lekre asiatiske smaken fant jeg hos Andreas Viestad. Han er en av mine favorittkokker. Han lager enkel, velsmakende mat. 
Legg til bildetekst
Oppskrift
800 gr bukliste
Marinade
3 ss hoisinsaus
2 ss honning
3 ss riseddik el hvitvin
3 ss soyasaus
2-3 ss tomatpurè
2 ss finrevet ingefær
1 ss sesamolje
1 ts sesamfrø
saften av 2 lime

Skjær svoren av kjøttet, kniven må være svært skarp. Legg kjøttet i ildfast form, hell over den blandingen du har laget til marinaden. Dekk kjøttet og la det stå noen timer, gjerne over natta. Mitt sto i bare 3 t og smakte litt lite. 
Forvarm ovnen til 150 C. Snu kjøttet hell over 1 dl vann. Dekk igjen med folien og bak kjøttet i ca 2 t. Skru opp varmen til 180 C og fjern folien. Øs over saus og stek videre til sausen er en tjukk, sirupsaktig masse. Dette må du følge med på, det blir bråfort brent.
Ta ut av ovnen og hell over blandingen av sesamolje, sesamfrø og limesaft.


Brenning av sausen skjedde hos meg, jeg trodde jeg kunne lage salat imens, men da ble sausen litt for brun. Multitasking du liksom, fungerer ikke alltid like godt.
Salat er allikevel nødvendig til mat med slike kraftige, søtlig smaker som her. 

Oppskrift på Salat
1 agurk
3 vårløk
100 gr sukker erter
1 stk hjertesalat

Den viktige dressingen. 
saften av 2 lime
3 ss nøytral olje(ikke oliven)
2 ts sesamolje
2 ts brunt sukker
1 ts fiskesaus
2 ts finhakkete mynte eller thaibasilikum
1 ts finhakket koriander
Server med ris eller brød.

Bland og ha over salaten like før servering. Dressinger er det viktige elementet som løfter en salat fra grønn likegyldighet til en deilig salat.
En fredagskveld med asiatiske smaker på svinekjøttet og for en gangs skyld øl. 
Godt det og, de kalde restene var akkurat like gode.
Andre måter å steke ribbe på, klikk her.
Flere måter å lage dressing på fins her


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?