PAELLA ER IKKE HVERDAGSKOST HOS OSS

DERFOR ER DET SPENNEDE Å PRØVE DET EN GANG

Som sedvanlig på en fredagskveld prøver jeg å gjøre meg ekstra flid. Resten av uka er middagene litt ymse. Noen dager er en av oss borte, eller opptatt med andre ting eller rett og slett bare uten matlyst. Den ene uten matlyst er veldig sjelden meg, for å si det rett ut. Altfor sjelden, men jeg forsøker å lage forskjell på hverdager og helg.
Han som er utnevnt til smakspanel har en stor glede av å spise mat med ris i eller ris til. for ei uke siden serverte jeg Italiensk Risotto, og denne fredagen tenkte jeg at Spansk Paella er lurt. Her huset fins ingen paellapanne. Den store stekepanna mi gjorde samme nytten. Bortsett fra at jeg laget bare halvparten for vi var jo bare to.

Strålende fager og gode smaker

Det er veldig mange likhetstrekk i framgangsmåten, men også helt klare forskjeller i krydder og tilbehør.

Oppskrift til 4 pers
3-4 kyllingfileter(el 1 kyllinglår pr pers.)
1 løk finhakket
1 kinesisk hvitløk finhakket
2 choritzo pølser i skiver
2 rød paprika i biter
2 tomater i terninger
3-3,5 dl paella el.risottoris
1-2 ts paprikapulver
1 ts gurkemeie(el 1/4 ts safran)
1,5 dl hvitvin
6 dl grønnsaks el kyllingbuljong
salt og pepper
150 gr fosne erter
300 gr reker med og uten skall( schampi, blåskjelleller krabbeklør er gode alternativer.)
1-2 sitroner i båter

Kutt pølsene i biter, krydre kyllingen og stek dem i olje slik at de blir godt brunet, legg dem så til side.
Løk, paprika, hvitløk og etterhvert tomatene surres til løken er blank. Tilsett risen og la dette surre et par minutter, ikke la risen bli brun. Tilsett gurkemeie(el.safran), paprikapulver, hvitvin og buljong. Denne blandingen koker under lokk i 10-12 min. Så dyttes kyllingbitene godt ned i risen, lokket taes på igjen og retten skal så koke nye 10 min. til kyllingen er gjennomstekt.
Dytt de rensede rekene nedi den varme risen, legg erter og chorizo på toppen. 8-10 reker med skall på legges på toppen, legg på lokk og la dette trekke i ytterlige 3-5 min, alt skal være gjennomvarmt.
Så serveres dette med panna på bordet, pynt med sitronbåter og det smaker med godt brød til.
Dette var mye og god mat, minst for fire personer. Flere oppskrifter, klikk her.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?