VI HAR SELVSAGT FÅRIKÅL HVER HØST

OG NÅ ER VI DER IGJEN

Jeg drar gjerne byen rundt for å få det kjøttet som ser best ut, har den beste prisen og hvor minst 1. menneske jeg stoler på, har sagt at dette har de prøvd, og det kjøttet anbefaler de. Det er selvsagt mye enklere med kålen. Er den fast nok og passe stor, så er jeg fornøyd. Potetene kvalitet er også viktig til fårikål synes jeg. Passe faste og passe melne er det jeg ønsker. Pepper og salt kan vi ta det som fins av, bare jeg ikke har glemt å kjøpe helpepper...
Legg til bildetekst
Så bugner benken av de gode gamle råvarene, sau og kål. Det er egentlig bare 17. mai som får meg til å føle meg norskere og mer i kontakt med røttene mine, bortsett fra fersk fisk og lever da. 


Legg til bildetekst
Da er det bare å vente, å vente, å vente.  Jeg serverer den ikke før i morgen og da tror jeg det blir litt akevitt og øl til maten. 
Smakspanelet går litt hvileløst rundt i huset og snuser til de gode duftene som brer seg, smiler og gleder seg til den første fårikålen i år.
Oppskrift på dette herremåltidet finner du under tittelen "Til fårikålens ære".

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?