OVNSBAKTE RØDBETER MED MARINADE, CHEVRE OG RISTEDE HASSELNØTTER

RØDBETER ER EN AV HØSTENS DELIKATESSER

Det er noe deilig gammeldags og sunt i å bruke rødbeter, tenker jeg. Dessverre har jeg få oppskrifter på matretter som utnytter denne utrolige roten.
Hvis den tommelfingerregelen jeg har lært gjelder, jo sterkere farge, jo sunnere, da stiller rødbeten i superklassen. Men du vil ikke tøyse rundt med den uten hansker på og i nærheten av rennende vann.
Heldigvis så dukker oppskrifter opp fra mange hold. Det er alltid noen som vil dele og som har prøvd noe jeg ikke kan. Denne gangen lot en eldre hustell-lærer meg få del i en oppskrift hvor rødbete kommer til sin rett.
Den fargen....
Oppskrift for ca 2-3 personer
500-700 gr ferske rødbeter
1 ts salt
1/2 ts pepper
3-4 ss rapsolje
1 rull el ca 180-200 gr chevre
3-4 ss hakkede nøtter(hassel el,valnøtter)
1 hjertesalathode

Marinade
3 dl sukker
1 dl vann
3 dl søt soyasaus(ketjap manis)
3 dl balsamico
1 lime
2 dl sesamfrø

Fremgangsmåte for rødbetene:
Skrell og del dem i grove båter, legg i ildfast fat utover i et lag, hapå salt og pepper. Dekk fatet med lokk el. aluminiumsfolie og bak i ovnen ved 200 C i ca 45 min til 1 time(til betene er møre). 
Anrettes på tallerken eller et fat. Hell overca 4 ss av marinaden, fordel grovt smuldret chevre og nøttekjerner over pynt med salatblader, eller kutt opp salaten og bland den i.

Fremgangsmåte for marinaden:
Ha sukker og vann i kjele og kok til lys karamell. Ha i balsamico og reduser til det halve. 
Ta kjelen av platen og hell soyasausen i sammen med revget skall og saften av lime.
Rist sesamfrøene i tørr stekepanne til de er lett brunet, ha dem i marinaden.
Marinaden holder seg lege i kjøleskap.
Dette er en matrett som har utrolig mange samker i ett og som man blir glad av å spise.
Jeg gjorde den feilen å servere den ved siden av stekt kjøtt. Den var så mektig at det ble for mye. For fremtiden serverer jeg den som selvstendig rett med godt brød til.
Et godt glass rød vin gjorde seg til dette.
Klikk her for flere måter å bruke chevre på.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?