ARONIASAFT NY AV ÅRET

DET ER EN STOR INTERESSE FOR MIN TIDLIGERE OPPSKRIFT PÅ ARONIASAFT

I år har jeg laget en ny type saft som jeg selv synes smaker ekstra godt. 
Alt som skjer har jo en begynnelse . Årets enome mengder med store, flotte svartsurbær var en slikt utløser. I fjor var der nesten ingen bær. Hva man enn kan synes om regnfulle, kjølige sommere, det blir mye bær av sånt.

Den ene busken vi har gav ikke så enorme mengder som jeg trodde, ca 4 kg er vel ganske respektabelt.

Svarte og store, men ikke gode

Her kan du se, jeg er klar til safting. De fire kiloene med bær gav ca 2 l konsentrert saft.


Det er lurt å ha fine gamle flasker i kjelleren
Så er vi ved sakens kjerne, hvordan gjorde jeg det? Fordi jeg har en saftsiler som har liten kapasitet, måtte jeg dele bærmengden i to. Jeg har og tilsatt epler, de smakene kledde hverandre.

Oppskrift

2 kg bær
1/2 kg syrlige epler
2,5 dl vann
Eplene grovhakkes og blandes med bærene, vann helles i og det hele koker kraftig i ca 30-40 min. Ikke rør underveis, hell så massen over i en sil av klede og en bolle til å ta imot saften. Dette skal ikke klemmes, men stå i ca 1 døgn.
Når saften skal gjøre serdig, må flaskene være rengjorte og sterile.
Neste dag:
0,4 ts sitronsyre
4-5 dl sukker
Kok opp saften med sukker og sitronsyre, rør for å sikre deg at sukkeret løses opp. Så kan du helle over på flasker.  
Denne saften er ganske konsentrert så vi blander den ut. Jeg foretrekker å blande litt i et glass med eplejuice. Det er ingen sak å bruke vann eller druejuice i stedet.
Legg til bildetekst

Dette er en litt innviklet fremgangsmåte, i og med at bærene må stå et døgn. Men jeg lover deg at belønningen er stor når det kommer til smak, og da har jeg slett ikke nevnt helse og sunnhet ennå.

For å finne flere drikker, klikk her.



Kommentarer

  1. Svartsurbær i bøtter og spann fra hekken.tenkte å bruke saftkoker.
    Siden du sier at epler passer til så kan jeg vel kutte de i biter og blande

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kuttet eplene i grove biter og bandet dem med i kokingen. Safta er jo veldig konsentrert så for å drikke den blandes den her i huset med eplejuice

      Slett
  2. I år er bærene så gode at de fint kan nytes rå, uten sukker og koking. Legger de i fryseren. Fine å kjøre i saftsentrifugen sammen med andre frukter og grønsaker er de også. Ved safting er det også godt å legge en kanelstang eller to i flaskene.

    SvarSlett
  3. I år er bærene så gode at de fint kan nytes rå, uten sukker og koking. Legger de i fryseren. Fine å kjøre i saftsentrifugen sammen med andre frukter og grønsaker er de også. Ved safting er det også godt å legge en kanelstang eller to i flaskene.

    SvarSlett
  4. Blander rips solbær og svartsurbær - koker i saftkoker over vannkjele - avrennende saft tilsettes noe sukker - gis et lite oppkok - påfylles varme flasker - korkes - HERLIG!!! - flott erstatning for aroniapiller....

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?