BERLINERKRANSER


DU KJENNER KANSKJE DISSE SMÅ TØRRE SOM HAR ET VISST RYKTE? ET RYKTE SOM VANSKELIGE, MEN LEKRE.

Hos oss har behovene forandret seg etter som årene har gått.
De sju sortene blir det ikke. På mitt kjøkken og for denne kokken er det viktig å bruke sin sunne fornuft. Nesten like viktig som tradisjonene. Noen i familien må si:" Den eller de kakene liker jeg, kan vi lage det?" Å lage kaker for å pynte fat og så kaste dem, passer dårlig for meg. 
Dessuten har vi som feirer jul sammen fordelt litt av jobben mellom oss.
I  dag har jeg laget de beryktede og vanskelige Berlinerkranser. Men de smaker jo så lekkert.


De ser jo så lekre ut, en smakfull munnfull for voksne damer som liker dessertvin, portvin eller madeira. Da kommer de til sin rett.

Oppskrift på Berlinerkranser

2 hardkokte eggeplomme
2 rå eggeplommer
125 gr sukker
250 gr godt smør

300 gr hvetemel 
Til pensling
1 eggehvite
1 dl perlesukker

Kok eggene i 8 min til hardkokt. Gni de hardkokte eggeplommene og bland dem med de rå plommene. Tilsett sukker og visp godt. Bland vekselvis inn romtemperert smør og mel. OBS ikke smelt smøret. 


Sett deigen kjølig i et par timer.Sett stekeovnen på 180 °C. Ta fram en stekeplate som du smører eller dekker til med bakepapir. Trill deigen ut til tynne pølser, ca. 10 cm. lange. Form dem til kranser med endene i kryss. Legg kransene på stekeplaten. Pensle med sammenvispet eggehvite, dryss på perlesukker. Er deigen for fast, kan du tilsette en liten spiseskje med vann eller melk, slik at de ikke sprekker så lett. Stek kakene lys gule i ca 10 minutter midt i ovnen. Avkjøl på rist. Oppbevar kakene i tett boks.

Jumm, jumm nå kan jula komme.

Klikk her for å se flere oppskrifter.
Julekaker fins her


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?