JULENS STORE FRUKTKAKE

HVERT ÅR SIDEN TIDENES MORGEN ELLER DEROMKRING, HAR JEG LAGET EI FRUKTKAKE TIL JUL.

Det har vært en av mine mest urokkelige tradisjoner. Den samme fruktkaka fra Lødingen hvert år. Vel, kaka var ikke fra Lødingen, men henne jeg fikk oppskriften av bodde der.
I år har jeg tenkt annerledes. Nå vil jeg prøve ei oppskrift som har hentet ideer fra både her og der. Med ideer fra engelske fruktkaker og det indre arkivet jeg bærer på, også kalt erfaring. Så har jeg rørt dette sammen til ei aldeles flott julekake.

Først var den sånn 


Så ble det sånn
Den nye lekre silikonforma mi liker jeg, det er noe med fargen.

Oppskrift

250 gr brunsukker 
250 gr Bremyk (Smør eller margarin)
1 ss mørk sirup
5 egg
1 ts kardemomme
1 ts kanel
0,5 ts nellik
revet muskat
300 gr hvetemel
0.5 ts bakepulver
500 gr tørket frukt
1,5-2 dl portvin eller sherry
1 appelsin
100 gr valnøtter


Legg all tørket frukt i bløt i portvin eller hva du velger, minst et døgn i forveien. Rør sukker, sirup og smør sammen til det er lyst og luftig. Rør inn eggene et av gangen, deigen skiller seg litt med så mange egg, men la maskinen gå noen minutter. Sikt så inn mel, bakepulver og krydder. 
Bruk håndmakt når du rører inn melet til ei jevn røre. Ha i frukt, revet skall av en appelsin og grovhakkede nøtter. Jeg valgte aprikos, sultanas, syltede kirsebær og rosiner. Du kan og bruke mandler eller andre nøtter du liker.
Jeg helte deigen i en silikonform med hull i midten. Stekte på 150 C i ca 1 t.
Silikonformen var helt ny, første forsøk, men det virket strålende, den kom uta ac forme med en gang.
Ei mektig og strålende kake. Da den var avkjølt pakket jeg den i folie og la den i kjøleskap, der blir den til julaften, da får den denne glasuren på:  

Royal glacing
5oo gr melis
2 eggehviter
2 ss sitronsaft
2 ts flytende glyserin(apotekervare)

Visp eggehvitene. Visp så melisen gradvis inn, en spiseskje av gangen. Rør inn sitronsaften og glyserinen. Visp blandingen i ca. 15 min til den er blank og luftig.

Dette smøres forsiktig på fruktkaka, som enhver marengsmasse, så venter man til det tørker før den serveres.
Denne kaka har lang lagringstid. Jeg baker den nå, men venter at den skal være like fin til nyttår. 
Kan kanskje brukes som dessert med vaniljesaus, men jeg liker ei mektig fruktkake servert med en kopp kaffe og et lite glass dessertvin.

Mine foretrukne dessertviner er: Muscat fra Languedoc- Roussillion, ikke polvare, Eiswein fra Tyskland/Østerrike  polvare, Sauternes fra Boredaux og Tokaijer fra Ungarn, disse fåes på polet. De har alle smaker jeg har gledet meg over gjennom mange år. 
I år har jeg tenkt å prøve en ukjent dessertvin fra Sør-Afrika. Er det rart man må slanke seg med jevne mellomrom, jeg bare spør?
Klikk her for flere oppskrifter.


Kommentarer

  1. Denne skal jeg sannelig prøve! Jeg er ikke begeistret for småkaker, så denne kan være et av tilbudene på kakebordet, sammen med Sarah Bernhard, Kvæfjordkake etc.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?