ER GULROTSUPPE EN ORDENTLIG MIDDAG?

JEG VET AT MANGE SYNES DET, MEN SÅNN TENKER JEG.

Jeg liker best et varmt måltid med proteiner, kjøtt eller fisk.
Allikevel hender det jo at enkelte dager blir suppe hovedmåltid. 


Vakker og vindblåst
De dagene Onsdagsdamene er på farta, da kan det være at det blir litt lite tid til langvarig matlaging. Da kommer vi hjem fylt av deilig frisk luft, med en kropp og føtter som er matte etter en lang tur. Med et hode som er oppfrisket av den flotte høstluften og de mange naturskjønne øyeblikk som vi tar med hjem festet på netthinna. 
Slik som denne furua ved Omholtstranda. Humøret er oppløftet,
men sultne blir vi av så mye trim og frisk luft.
Da er det jeg tyr til gamle kjenninger og denne gangen er det gulrotsuppe.
Gulrot suppe har jeg skrevet om før. Den er veldig god, billig og enkel å lage. Den fyller de tre viktige kriteriene jeg setter opp for  meg selv i hverdagen. 
Nemlig det må smake godt, være lettvint og litt billig.


Den lyser som ei sol i novembermørke kvelder


Dette trenger du til 6 personer
2 gule løk
3 fedd hvitløk
2-3 vårløk
5-7 gulrøtter
2 chili
Ingefær, revet omtrent som en tommel
Olje til steking
1 liter kyllingkraft eller buljong
1 boks kokosmelk
Salt og pepper
Saft av 1 lime
Fersk koriander til å ha på toppen


Løk, hvitløk og gulrøtter kuttes i grove biter og brunes i steke panne. Hell over i en kasserolle med kraft eller buljong. Kok opp og ha i revet ingefær, finhakket chili og vårløk. Kok til gulrøttene er møre og kjøl av litt. Lag pure' med stavmikser eller det redskapet du har. Hell alt tilbake i kjelen varm opp og ha i kokosmelken. 
Smak til med lime, salt og pepper. Ikke kok etter å ha hatt oppi lime. Da kan den skjære seg. 
Serveres med ferskt brød eller rundstykker. 
Mmm- nydelig

Denne oppskrifta er litt annerledes enn den jeg har fra før, men den gir den samme deilige varmen i kroppen. Smakfull høstsuppe for enhver turgåer.

Klikk her for mer gulrotsuppe

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?