E. ANNIE PROULX "Shipping News"

FOR MEG EN BOK FRA ET EKSOTISK OG UKJENT LANDSKAP


Her ligger filmen klar

Noe så eksotisk og fremmedartet som en roman fra New Foundland
Hovedpersonen er Quoyl og hans reise i flere betydninger av ordet.
En følsom, ulykkelig, selvforaktende mann, født og vokst opp i USA, hvis foreldre og forfedre kom fra New Foundland. Et sted han ikke tenker på eller har noen ide om. Til tross for det er det nettopp dit han kommer, styrt av ytre omstendigheter og tilfeldigheter.
Dette er ei bok om å finne seg selv, om å forstå sammenhenger, om fortidens skygger og framtidstro. Det handler om dyp sorg og ydmykelse, men og om varme, vennskap og kjærlighetens forskjellige ansikter.
Underveis i denne fortellinga om en mann, så er historien om New Foundland veldig tilstede. Jeg hadde av og til følelsen av at jeg både luktet, smakte, hørte og så den ugjestmilde naturen og klimaet. Menneskene der er beskrevet med kjærlighet og varme som sterke, gjestfrie, inkluderende, med en egenartet konversasjonskunst som kan være vanskelig å forstå.
Hvert kapittel i denne boka starter med et bilde og et lite sitat fra en bok om knuter fra sjø og fiskerlivet. På en subtil måte illustrerer disse sitatene innholdet i hvert kapittel, men er og en sammenhengende tråd som knytter fortellinga sammen.
Ei nydelig bok som gjorde inntrykk på meg. Menneskene derfra vil følge meg lenge.
Det var overraskende å oppdage at boka er filmatisert. Biblioteket lette den fram til meg så nå skal det bli filmkveld.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?