RISOTTO ER GODT SOM TILBEHØR

DEN GJØR SEG TIL BÅDE FISK, KYLLING, SVIN, OKSE OG KALVEKJØTT,
MEN DEN KLARER SEG HELT FINT PÅ EGNE BEN OGSÅ.

Hos oss brukes den ofte som erstatning til vanlig kokt ris, den står ikke ofte som selvstendig rett, men det er nok bare vår feil.

Jeg har av og til skiver av kalvekjøtt i frysen, som oftest lager jeg en Osso bucco av det. 
Den finnes det mange oppskrifter av, men variasjonene er små og ofte subtile. Den oppskrifta jeg har brukt tidligere og skrevet om, den fungerer fint ennå for oss. 
Tidligere brukte jeg potetmos som tilbehør, men risotto har overtatt den plassen. 

Smaker godt selv om tomater er utelatt, allergi er ikke enkelt

Oppskrift til 4 personer
4 dl risottoris
2 shalottløk
2-3 hvitløkfedd
1-2 selleristilker
5-7 dl kyllingkraft
2 dl hvitvin
6 små cherrytomater
0,5 dl revet parmesan
1 ts gurkemeie eller noen korn safran
salt pepper
persille
stekeolje

Finhakk løk og selleri, ha dette sammen med ris i ei varm panne og stek i olje under omrøring. Når risen og løken er blank, heller du i 2 dl vin som kokes inn. Deretter  begynner du å spe med kraften, rør hele tiden og la kraften kokes inn mellom hver gang du heller på mer.
Etter ca 20 min eller når risen kjennes kokt ut, rører du inn ost,gurkemeie persille og salt/pepper.
Forsiktig med å salte risottoen, parmesan er veldig salt. Det smaker godt med grov-malt pepper over.
Klikk her for flere risretter


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?